Spis treści wydania drukowanego
Artykuły
Domino obrazkowe T-D
Polecenie: Ułóż domino.29. Paronimy
Polecenie: Uzupełnij zdania.28. Czyje to imię? Rozpoznaj dzieci [s-z].
Polecenie: Uważnie posłuchaj, znajdź dziecko.27. Opowiedz, co dzieje się na obrazku
Przyjrzyj się obrazkowi.26. Ćwiczenie [w-f]
Polecenie: Przeczytaj opowiadanie. W wersji dla młodszych dzieci opowiadanie czyta logopeda.25. Co się powtarza?
Polecenie: W pole przeznaczone na hasło wpisz literę z pierwszego kwadratu. Następnie odszukaj kwadrat, w którym powtórzył się jeden z obrazków z pierwszego kwadratu. Ponownie wpisz literę z danego pola, przyjrzyj się obrazkom i odszukaj kolejny kwadrat z powtarzającym się elementem. W ten sposób uzupełnij wszystkie litery hasła.Ćwiczenia utrwalające różnicowanie głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych
24. Dopasuj do siebie23. Domino wyrazowe T-D
Wytnij etykiety, uzupełnij brakujące litery, a następnie ułóż domino. Zwracać uwagę na wyrazy zawierające różnice pomiędzy pismem a mową np. talerz, temperówka21. Wpisz brakujące w wyrazach literę F lub W
Uzupełnij litery.20. Rysujemy litery dźwięczne i bezdźwięczne
Polecenie dla dziecka: Przeczytaj litery i pod literą oznaczającą głoskę dźwięczną narysuj szlaczek,pod literą bezdźwięczną narysuj linię prostą.19. Co nie pasuje?
Polecenie: W każdym szeregu jeden obrazek nie pasuje do pozostałych. Wskaż go i powiedz dlaczego.Ćwiczenia słuchu fonematycznego16. Rozpoznawanie wybranej głoski wśród innych
Pomoce: Kasztany, klocki lub żetony.Polecenie: Ja będę wymawiała różne dźwięki. Gdy usłyszysz głoskę W, wrzuć żeton do pudełka.15. Dobieranie w pary
Polecenie: Uporządkuj obrazki, dobierając je w pary tak, by nazwy różniły się tylko jednym dźwiękiem.14. Rymujemy
Polecenie: Przeczytaj pary wyrazów. Nagram to na dyktafon, a potem wspólnie odsłuchamy nagrania.13. Nazywanie paronimów
Polecenie: Pokażę ci pary obrazków. Powiedz, co znajduje się na rysunkach? Najpierw nagram twojąwypowiedź, a potem wspólnie jej posłuchamy.12. Gra memory
Na etapie utrwalania realizacji głosek dźwięcznych obrazki i etykiety z ćwiczeń 10 i 11 można wykorzystać do gry w memory obrazkowe, wyrazowe lub obrazkowowyrazowe. Należy jedynie skopiować podwójne komplety obrazków lub etykiet.11. Czytamy wyrazy
W wyrazach występuje duża liczba głosek dźwięcznych.Polecenie: Przeczytaj po kolei wyrazy. Nagram to na dyktafon, a potem wspólnie odsłuchamy nagrania.Odsłuchiwanie nagrań
10. Nazywamy obrazki9. Literki na motorze
Polecenie: Połóż rękę na swojej szyi i postaraj się poprawnie odczytać litery.8. Mówimy głoski dźwięczne
Polecenie: Połóż rękę na swojej szyi i postaraj się wypowiedzieć głoski według instrukcji obrazkowej.7. Zagadki z głoskami dźwięcznymi i bezdźwięcznymi
Polecenie: Uważnie słuchaj moich wypowiedzi. Narysuj szlaczek, gdy usłyszysz głoskę dźwięczną.Różnicowanie dźwięczności głosek w parach opozycyjnych
6. Kiedy gra szyja?5. Gra – nie gra/ Dźwięczna – bezdźwięczna
Polecenie dla dziecka: Ja będę nazywała litery, a ty uważnie słuchaj. Gdy usłyszysz głoskę dźwięczną, połóż ją obok zygzaka. Gdy usłyszysz głoskę bezdźwięczną, połóż ją obok linii prostej.4. Czy gra szyja?
Polecenie dla dziecka: Ja będę nazywała litery, a ty połóż rękę na mojej szyi i powiedz, kiedy poczujesz drgania. Logopeda układa z liter ciągi (można wykorzystać klocki z literami lub litery zapisane na kartce) i je czyta.Różnicowanie głosek bezdźwięcznych wśród głosek sonornych
3. Czy gra szyja?Kontrola pracy wiązadeł głosowych
2. Jest czy nie ma? (słuch + czucie)Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego
1. Wyraźne mówienie to buzi ćwiczenieTEORIA - MOWA BEZDŹWIĘCZNA
Mowa bezdźwięczna jest ważnym zagadnieniem w praktyce logopedycznej. Charakteryzuje się szerokim spektrum objawów. Rejestrujemy ją w wypowiedziach, w pisaniu i czytaniu. Proces korygowania tej nieprawidłowości realizacji spółgłosek dźwięcznych ma odmienną i precyzyjnie określoną metodykę postępowania. Zapraszamy do lektury! Przygotowane przez nas opracowanie na temat mowy bezdźwięcznej dedykowane jest przede wszystkim naszym młodszym kolegom i koleżankom rozpoczynającym pracę w zawodzie logopedy. Przedstawione zagadnienia teoretyczne oraz propozycje ćwiczeń stanowią tylko pewien wstęp do zagadnienia. Mamy nadzieję, że będzie to materiał przydatny w procesie usprawniania dzieci, inspirujący praktyków do samodzielnych kreatywnych rozwiązań oraz zgłębiania literatury przedmiotu.
Aktualnie przeglądasz
Kwiecień 2020 - Nr 13