Spis treści wydania drukowanego

Artykuły

  • Domino obrazkowe T-D

    Polecenie: Ułóż domino.
  • 29. Paronimy

    Polecenie: Uzupełnij zdania.
  • 28. Czyje to imię? Rozpoznaj dzieci [s-z].

    Polecenie: Uważnie posłuchaj, znajdź dziecko.
  • 27. Opowiedz, co dzieje się na obrazku

    Przyjrzyj się obrazkowi.
  • 26. Ćwiczenie [w-f]

    Polecenie: Przeczytaj opowiadanie. W wersji dla młodszych dzieci opowiadanie czyta logopeda.
  • 25. Co się powtarza?

    Polecenie: W pole przeznaczone na hasło wpisz literę z pierwszego kwadratu. Następnie odszukaj kwadrat, w którym powtórzył się jeden z obrazków z pierwszego kwadratu. Ponownie wpisz literę z danego pola, przyjrzyj się obrazkom i odszukaj kolejny kwadrat z powtarzającym się elementem. W ten sposób uzupełnij wszystkie litery hasła.
  • Ćwiczenia utrwalające różnicowanie głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych

    24. Dopasuj do siebie
  • 23. Domino wyrazowe T-D

    Wytnij etykiety, uzupełnij brakujące litery, a następnie ułóż domino. Zwracać uwagę na wyrazy zawierające różnice pomiędzy pismem a mową np. talerz, temperówka
  • 21. Wpisz brakujące w wyrazach literę F lub W

    Uzupełnij litery.
  • 20. Rysujemy litery dźwięczne i bezdźwięczne

    Polecenie dla dziecka: Przeczytaj litery i pod literą oznaczającą głoskę dźwięczną narysuj szlaczek,pod literą bezdźwięczną narysuj linię prostą.
  • 19. Co nie pasuje?

    Polecenie: W każdym szeregu jeden obrazek nie pasuje do pozostałych. Wskaż go i powiedz dlaczego.
  • Ćwiczenia słuchu fonematycznego16. Rozpoznawanie wybranej głoski wśród innych

    Pomoce: Kasztany, klocki lub żetony.Polecenie: Ja będę wymawiała różne dźwięki. Gdy usłyszysz głoskę W, wrzuć żeton do pudełka. 
  • 15. Dobieranie w pary

    Polecenie: Uporządkuj obrazki, dobierając je w pary tak, by nazwy różniły się tylko jednym dźwiękiem.
  • 14. Rymujemy

    Polecenie: Przeczytaj pary wyrazów. Nagram to na dyktafon, a potem wspólnie odsłuchamy nagrania.
  • 13. Nazywanie paronimów

    Polecenie: Pokażę ci pary obrazków. Powiedz, co znajduje się na rysunkach? Najpierw nagram twojąwypowiedź, a potem wspólnie jej posłuchamy.
  • 12. Gra memory

    Na etapie utrwalania realizacji głosek dźwięcznych obrazki i etykiety z ćwiczeń 10 i 11 można wykorzystać do gry w memory obrazkowe, wyrazowe lub obrazkowo­wyrazowe. Należy jedynie skopiować podwójne komplety obrazków lub etykiet.
  • 11. Czytamy wyrazy

    W wyrazach występuje duża liczba głosek dźwięcznych.Polecenie: Przeczytaj po kolei wyrazy. Nagram to na dyktafon, a potem wspólnie odsłuchamy nagrania.
  • Odsłuchiwanie nagrań

    10. Nazywamy obrazki
  • 9. Literki na motorze

    Polecenie: Połóż rękę na swojej szyi i postaraj się poprawnie odczytać litery.
  • 8. Mówimy głoski dźwięczne

    Polecenie: Połóż rękę na swojej szyi i postaraj się wypowiedzieć głoski według instrukcji obrazkowej. 
  • 7. Zagadki z głoskami dźwięcznymi i bezdźwięcznymi

    Polecenie: Uważnie słuchaj moich wypowiedzi. Narysuj szlaczek, gdy usłyszysz głoskę dźwięczną. 
  • Różnicowanie dźwięczności głosek w parach opozycyjnych

    6. Kiedy gra szyja?
  • 5. Gra – nie gra/ Dźwięczna – bezdźwięczna

    Polecenie dla dziecka: Ja będę nazywała litery, a ty uważnie słuchaj. Gdy usłyszysz głoskę dźwięczną, połóż ją obok zygzaka. Gdy usłyszysz głoskę bezdźwięczną, połóż ją obok linii prostej.
  • 4. Czy gra szyja?

    Polecenie dla dziecka: Ja będę nazywała litery, a ty połóż rękę na mojej szyi i powiedz, kiedy poczujesz drgania. Logopeda układa z liter ciągi (można wykorzystać klocki z literami lub litery zapisane na kartce) i je czyta.
  • Różnicowanie głosek bezdźwięcznych wśród głosek sonornych

    3. Czy gra szyja?
  • Kontrola pracy wiązadeł głosowych

    2. Jest czy nie ma? (słuch + czucie)
  • Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego

    1. Wyraźne mówienie to buzi ćwiczenie
  • TEORIA - MOWA BEZDŹWIĘCZNA

      Mowa bezdźwięczna jest ważnym zagadnieniem w praktyce logopedycznej. Charakteryzuje się szerokim spektrum objawów. Rejestrujemy ją w wypowiedziach, w pisaniu i czytaniu. Proces korygowania tej nieprawidłowości realizacji spółgłosek dźwięcznych ma odmienną i precyzyjnie określoną metodykę postępowania. Zapraszamy do lektury!   Przygotowane przez nas opracowanie na temat mowy bezdźwięcznej dedykowane jest przede wszystkim naszym młodszym kolegom i koleżankom rozpoczynającym pracę w zawodzie logopedy. Przedstawione zagadnienia teoretyczne oraz propozycje ćwiczeń stanowią tylko pewien wstęp do zagadnienia. Mamy  nadzieję, że będzie to materiał przydatny w procesie usprawniania dzieci, inspirujący praktyków do samodzielnych  kreatywnych rozwiązań oraz zgłębiania literatury przedmiotu.  

Aktualnie przeglądasz

Kwiecień 2020 - Nr 13
APA 13 okladka.300_Page_1