Spis treści wydania drukowanego
Artykuły
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY
Dokonanie oceny stanu mowy dziecka, w tym także tempa jej rozwoju, wymaga odniesienia do normy. Poniżej przedstawiamy etapy kształtowania się mowy od poczęcia do opanowania przez dziecko systemu językowego. Według Elżbiety Marii Minczakiewicz (1997) prawidłowe kształtowanie się mowy dziecka jest podstawą rozwoju jego osobowości w ogóle. Rozumienie pozwala mu poznawać świat, a poprzez umiejętność mówienia dziecko wyraża swoje uczucia, emocje, pragnienia i przeżycia.16. Zdania wyrazowo-obrazkowe
Instrukcja dla logopedy:Dziecko „czyta” zdania razem z logopedą poprzez nazywanie obrazków i (co ważne) używanie wyrazów w odpowiedniej formie gramatycznej.15. Obrazki do budowania zdań
Instrukcja dla logopedy:Kartoniki z obrazkami należy wyciąć. Staną się one częściami krótkich zdań, które będziemy budować wraz z dzieckiem.14. Znajdź 10 różnic między obrazkami
Instrukcja dla logopedy:Zadaniem dziecka jest odszukanie i zaznaczenie (w sposób ustalony z logopedą) różnic między obrazkami.13. Znajdź 5 różnic między obrazkami
Instrukcja dla logopedy:Zadaniem dziecka jest odszukanie i zaznaczenie (w sposób ustalony z logopedą) różnic między obrazkami.12. Czasowniki – memory
Instrukcja dla logopedy:Kartoniki należy wyciąć.Wszystkie kartoniki należy potasować i rozłożyć obrazkami do dołu. Powinny leżeć tak, aby nie przykrywały się nawzajem. Przez cały czas trwania gry kartoniki nie mogą zmieniać swojego miejsca.11. Czasowniki – plansze
Instrukcja dla logopedy:Zadaniem dziecka jest pokolorowanie lub otoczenie pętlą obrazków związanych z danym czasownikiem, np.: lata – samolot, mucha, balon…9. Historyjka obrazkowa 5-elementowa „dzieci lepią bałwana”
Instrukcja dla logopedy:Kartoniki należy wyciąć wzdłuż linii.Zadaniem dziecka jest przyjrzeć się obrazkom i ułożyć je we właściwej kolejności. Następnie prosimy dziecko, aby opowiedziało, co wydarzyło się na ilustracjach. Proponujemy również wymyślenie tytułu dla historyjki.8. Historyjka obrazkowa 4-elementowa „chłopiec na lodach”
Instrukcja dla logopedy:Kartoniki należy wyciąć wzdłuż linii.Zadaniem dziecka jest przyjrzeć się obrazkom i ułożyć je we właściwej kolejności. Następnie prosimy dziecko, aby opowiedziało, co wydarzyło się na ilustracjach. Proponujemy również wymyślenie tytułu dla historyjki.7. Historyjka obrazkowa 3-elementowa „prezent”
Instrukcja dla logopedy:Kartoniki należy wyciąć wzdłuż linii.Zadaniem dziecka jest przyjrzeć się obrazkom i ułożyć je we właściwej kolejności. Następnie prosimy dziecko, aby opowiedziało, co wydarzyło się na ilustracjach. Proponujemy również wymyślenie tytułu dla historyjki.6. Labirynty
Instrukcja dla logopedy:Zadaniem dziecka jest przeprowadzenie osób lub zwierząt przez labirynty (w sposób ustalony z logopedą – np. kredką, palcem).5. Co i dlaczego nie pasuje?
1. KOLORY2. PRZYMIOTNIKIInstrukcja dla logopedy:Zadaniem dziecka jest wskazanie, który element nie pasuje do pozostałych, i uzasadnienie dlaczego.W oryginale rysunki są niepokolorowane. W razie potrzeby (dostosowania poziomu trudności) można je pokolorować.4. Rozpoznawanie i nazywanie kolorów – plansze
Instrukcja dla logopedy:Zadaniem dziecka jest połączenie kółka danego koloru z właściwymi obrazkami (rzeczy występujące w danym kolorze, np. czerwony – pomidor, serce, biedronka).3. Wyrazy dźwiękonaśladowcze – plansza „na wsi”
Instrukcja dla logopedy:Proponowane zabawy dźwiękonaśladowcze na podstawie planszy:• krowa muczy: muuu• owca beczy: bee• koza meczy: mee• koń rży: ihaa2. Wyrazy dźwiękonaśladowcze – plansza „w mieście”
Instrukcja dla logopedy:Dziecko wycina puzzle i układa obrazek.Proponowane zabawy dźwiękonaśladowcze na podstawie planszy:• klaksony samochodów: pi bip• stłuczka samochodów: bach• wystraszony/zmartwiony kierowca ze stłuczki: ojej ojej• jedzie karetka: i o i o• jedzie policja: iiiii ooooooo iiiiiiii oooooooo• jedzie straż pożarna: e o e o1. Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny – gra planszowa
Instrukcja dla logopedy:Do gry potrzebna jest kostka i pionki.Pionki stawiamy na starcie, a celem gry jest jak najszybsze dotarcie zawodników do mety i precyzyjne wykonywanie ćwiczeń aparatu artykulacyjnego. Zatrzymując się na polu, wykonujemy z dzieckiem ćwiczenie aparatu artykulacyjnego oznaczone danym symbolem (za każdym razem ćwiczenie wykonują wszyscy gracze, nie tylko osoba stojąca na danym polu). „Karą” za niepodjęcie próby wykonania zadania lub niewłaściwe odtworzenie układu aparatu artykulacyjnego jest cofnięcie się o 2 pola. Oceniamy się nawzajem i dziecko też ma prawo uznać, że nasze wykonanie było niepoprawne. Dlatego proponujemy, aby logopeda co jakiś czas celowo popełniał błąd (np. robiąc Balonik – zamiast nadymać policzki, wciągał je).
Aktualnie przeglądasz
Styczeń 2020 - Nr 10