Spis treści wydania drukowanego

Artykuły

  • Ćwiczenie 33.

    Polecenie: Posłuchaj i powtórz zdanie, które przeczytam. Żeby ułatwić to zadanie, podpowiem Ci, jak będzie brzmiała część tego zdania na początku, w środku albo na końcu.
  • Ćwiczenie 32.

    Polecenie: Z podanego krótkiego zdania utwórz jak najdłuższe zdanie. Każdy dodatkowy wyraz to jeden punkt, policz ile punktów udało Ci się zdobyć. (Ćwiczenie można wykorzystać podczas zajęć grupowych – każde dziecko powtarza zdanie i dodaje do niego kolejne słowo).
  • Ćwiczenie 31.

    Polecenie: Przyjrzyj się ilustracjom. Za chwilę odczytam zdania, w których zostały poprzestawiane wyrazy. Posłuchaj tych wyrazów i ułóż z nich prawidłowe zdania. Pokoloruj obrazek, który pasuje do usłyszanego zdania. Zaczniemy od krótkich zdań zbudowanych tylko z 3 wyrazów, a potem będziemy ćwiczyć z dłuższymi zdaniami.
  • Ćwiczenie 30.

    Ćwiczenie o dużym stopniu trudnościPolecenie (wersja łatwiejsza): Przyjrzyj się obrazkom. Za chwilę przeczytam „zaszyfrowane wyrazy”, w których przed każdą sylabą została wstawiona dodatkowa sylaba. Posłuchaj zaszyfrowanych słów i pokoloruj rzecz, której nazwę usłyszałeś. Nazwij kategorię, do której należą wszystkie odszyfrowane słowa.
  • Ćwiczenie 29.

    Polecenie: Wysłuchaj krótkiego tekstu i ułóż obrazki w odpowiedniej kolejności. Samodzielnie opowiedz historyjkę.
  • Ćwiczenie 28.

    Polecenie: Rozwiąż krzyżówkę. (Ćwiczenie polecane dla dzieci szkolnych, umiejących pisać, zawiera bogaty materiał wyrazowy).
  • Ćwiczenie 27.

    Polecenie: Posłuchaj fragmentu wiersza J. Brzechwy „Na straganie” i naciśnij dzwonek naciskowy, uderz w bębenek lub podnieś rękę za każdym razem, kiedy usłyszysz nazwę warzywa. Ile nazw warzyw było w tekście?
  • Ćwiczenie 26.

    Polecenie: Wybierz, który wyraz nie pasuje do pozostałych. Nazwij kategorię, do której należą pozostałe przedmioty.
  • Ćwiczenie 25.

    Polecenie: Wybierz, który obrazek nie pasuje do pozostałych. Nazwij kategorię, do której należą pozostałe przedmioty.
  • Ćwiczenie 24.

    Polecenie: Przyjrzyj się obrazkom i ułóż zdania zgodnie ze wzorem. Wymyśl własne zdania i spróbuj je „zapisać” obrazkami. (Dzieci, które uczą się pisać lub mają tę umiejętność opanowaną, mogą zapisać zdania).
  • Ćwiczenie 23.

    Polecenie: Połącz odpowiedni koszyk ze sklepem, w którym można kupić te produkty. Jakie jeszcze rzeczy można kupić w tym sklepie?
  • Ćwiczenie 22.

    Polecenie: Posłuchaj i uzupełnij listę zakupów.
  • Ćwiczenie 21.

    Polecenie: Posłuchaj zdań, które przeczytam, i policz, ile wyrazów usłyszałeś. Pokoloruj tyle płatków na kwiatku, ile wyrazów było w zdaniu. (Propozycja innych aktywności wykonywanych podczas liczenia wyrazów w zdaniu: odcinanie kawałków papieru/nawlekanie koralików lub makaronów/ rysowanie kresek prostych, ukośnych.)
  • Ćwiczenie 20.

    Bingo – owoceGra świetnie sprawdza się na zajęciach grupowych, ale można w nią również grać podczas zajęć indywidualnych – uczeń i logopeda. Grę można wykorzystać dla dzieci młodszych (wersja obrazkowa) i starszych (wersja z napisami), które opanowały umiejętność czytania. Jeśli dziecko prezentuje trudności w zakresie słuchowego rozpoznawania wyrazów, grę warto poprzedzić ćwiczeniami z wykorzystaniem obrazków i trenować identyfikację wyrazów w mniejszych zestawach 3–4­elementowych, stopniowo zwiększając ich liczbę.
  • Ćwiczenie 19.

    Polecenie (ćw. słuchowe): Przyjrzyj się ilustracjom i nazwij wszystkie przedmioty. Teraz uważnie posłuchaj, którą rzecz wymienię, i wskaż ją na obrazku.
  • Ćwiczenie 18.

    Polecenie: Dokończ wypowiedź.
  • Ćwiczenie 17.

    Polecenie: Uzupełnij podpisy pod obrazkami, dopisując odpowiedni rodzaj rzeczownika – TA, TEN, TO.
  • Ćwiczenie 16.

    Polecenie: Wytnij obrazki i będziesz je układał według usłyszanych poleceń. Następnie uzupełnij tabelkę i napisz prawidłowe odpowiedzi.
  • CZĘŚĆ TEORETYCZNA

    CZĘŚĆ I. Podstawowe informacje dotyczące słuchu – fizjologia i patologia słyszenia, klasyfikacje uszkodzeń słuchu, objawy niedosłuchu
  • Ćwiczenie 15.

    Polecenie: Posłuchaj krótkiego tekstu i wykonaj rysunek zgodnie z tym, co usłyszysz. Następnie odczytaj zdania i zaznacz, czy są one prawdzie, czy fałszywe.
  • Ćwiczenie 14.

    Polecenie: Wytnij meble i urządź pokój według usłyszanej instrukcji. Sugerowana jest zamiana ról i układanie obrazka według własnego pomysłu.
  • Ćwiczenie 13.

    Polecenie: Przeczytaj zdania i odpowiedz na pytania (starsze dzieci mogą zapisywać odpowiedzi). Obrysuj obrazek, który pasuje do zdania.
  • Ćwiczenie 12.

    Polecenie: Przyjrzyj się obrazkom i przeczytaj podpisy, które się pod nimi znajdują. Uzupełnij brakujące podpisy pod obrazkami według wzoru.
  • Ćwiczenie 11.

      Gra „Piotruś” – gra dla 2–4 osób, zawierająca 19 kart – 9 par i jedną kartę bez pary – „Piotrusia”
  • Ćwiczenie 10.

    Polecenie 1 (ćw. słuchowe): Przyjrzyj się obrazkom i nazwij przedstawione części garderoby. Skorzystaj z listy przymiotników (1–9) oraz rzeczowników (A–I). Połącz odpowiedni przymiotnik z rzeczownikiem, a następnie dopasuj utworzone wyrażenia do obrazków. Posłuchaj, jaki wyraz wypowiem, i powtórz go lub wskaż odpowiedni obrazek.
  • Ćwiczenie 9.

    Polecenie 1 (ćw. słuchowe): Przyjrzyj się obrazkom i nazwij części garderoby. Posłuchaj, którą część garderoby wypowiem, i wskaż ją na obrazku.
  • Ćwiczenie 8.

    Polecenie: Kasia i Tomek przygotowali dla Ciebie różne zagadki dotyczące części ciała. Posłuchaj zagadek i otocz kredką odpowiednie obrazki. Pamiętaj – każda zagadka ma swój kolor.
  • Ćwiczenie 7.

    Polecenie: Uzupełnij zdania. Nazwij 10 części ciała i wykreśl w diagramie.
  • Ćwiczenie 6.

    Polecenie: Posłuchaj zdań i odpowiedz, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe.
  • Ćwiczenie 5.

    Polecenie (ćwiczenie słuchowe, zajęcia grupowe): Ta zabawa wymaga skupienia! Posłuchaj poleceniai wykonaj zadanie.
  • Ćwiczenie 4.

    Polecenie 1 (ćw. słownikowe): Dzieci na obrazku nie czują się dzisiaj dobrze i każde z nich boli jakaś część ciała. Przyjrzyj się obrazkom i dokończ zdania, wstawiając nazwę części ciała.
  • Ćwiczenie 3.

    Polecenie (ćw. słuchowe): Wytnij obrazki przedstawiające części ciała. Wspólnie nazwiemy narysowane na nich części ciała. Teraz posłuchaj, jaki wyraz wypowiem i powtórz go, albo wskaż odpowiedni obrazek.   
  • Ćwiczenie 2.

    Polecenie (ćw. słuchowe): Nazwij części ciała przedstawione na obrazku. Posłuchaj, jaki wyraz wypowiem i powtórz go albo wskaż na obrazku.
  • Ćwiczenie 1.

    Polecenie: Teraz wspólnie będziemy nazywać różne części ciała. Pokazuj je razem ze mną i nazywaj. Np. To jest głowa. To jest oko. To jest ucho. (Takie postepowanie jest elementem wychowania słuchowego). Następnie części ciała możemy wskazywać na lalce, misiu. A teraz posłuchaj, którą część ciała wymienię, powtórz usłyszany wyraz i pokaż odpowiednią część ciała.

Aktualnie przeglądasz

Październik 2019 - Nr 7
APA 7 okladka.72_Page_1