Spis treści wydania drukowanego
Artykuły
Logopedyczne badania przesiewowe w teorii i praktyce
W jaki sposób prowadzić logopedyczne badania przesiewowe?Dowiedz się, jak sprawnie zorganizować logopedyczne badania przesiewowe w placówce oświatowej, uwzględniając badania uczniów, przekazywanie informacji nauczycielom i nawiązywaniekontaktów z rodzicami. Porównaj dostępne w Polsce narzędzia umożliwiające prowadzenie tychbadań. Zapoznaj się ze standardami postępowania podczas prowadzenia wstępnej oceny mowydziecka przez logopedów oraz inne osoby mogące przeprowadzić takie badanie (przedstawicieleśrodowisk edukacyjnych, personel medyczny).Rymowanki
Cel: Ocena/ćwiczenie umiejętności łączenia wyrazów w pary ze względu na ich strukturę fonologiczno-fonetyczną (wyrazy rymujące się).Słuch fonemowy, analiza słuchowa
Cel: Ocena/ćwiczenie umiejętności różnicowania określonych głosek w wyrazie i oznaczania pozycji głoski w wyrazie.Synteza i analiza sylabowa i głoskowa
Cel: Ocena/ćwiczenie umiejętności dokonywania syntezy i analizy sylabowej oraz głoskowej wyrazów.Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego
Cel: Ocena sprawności aparatu artykulacyjnego (podczas badania)/usprawnianie aparatu artykulacyjnego (w trakcie terapii).Wyrażenia przyimkowe
Cel: Sprawdzanie użycia i rozumienia wyrażeń przyimkowych z przyimkami na, pod, w, do, obok, przed, za, nad.Formy fleksyjne – czasy czasowników
Cel: Ocena użycia form czasu czasowników.Formy fleksyjne – przypadki
Cel: Ocena użycia form przypadków rzeczowników wraz z przymiotnikami (w liczbie pojedynczej i liczbie mnogiej).Kolory
Cel: Ocena użycia i rozumienia nazw kolorów.Głoski opozycyjne
Cel: Ocena/ćwiczenie artykulacji głosek szeregu syczącego i szumiącego, a także głosek r, l w parach sylab oraz wyrazach zawierających głoski opozycyjne ssz, zż/rz, ccz, dzdż, rl.Dziecko powtarza pary sylab umieszczone na obrazkach.Kwestionariusz obrazkowy
Cel: Ocena artykulacji, orientacyjna ocena słownictwa czynnego.Polecenia proste i złożone
Cel: Ocena rozumienia poleceń prostych i/lub złożonych. Można zacząć od poleceń złożonych. Jeżeli dziecko je rozumie – nie ma konieczności badania poleceń prostych.Historyjka obrazkowa „wakacje nad morzem”
Cel: Ocena rozumienia tekstu mówionego.Historyjka obrazkowa „głodny pies”.
Cel: Orientacyjna ocena możliwości poznawczych i umiejętności tworzenia wypowiedzi.
Aktualnie przeglądasz
Wrzesień 2019 - Nr 6