Spis treści wydania drukowanego

Artykuły

  • Logopedyczne badania przesiewowe w teorii i praktyce

    W jaki sposób prowadzić logopedyczne badania przesiewowe?Dowiedz się, jak sprawnie zorganizować logopedyczne badania przesiewowe w placówce oświatowej, uwzględniając badania uczniów, przekazywanie informacji nauczycielom i nawiązywaniekontaktów z rodzicami. Porównaj dostępne w Polsce narzędzia umożliwiające prowadzenie tychbadań. Zapoznaj się ze standardami postępowania podczas prowadzenia wstępnej oceny mowydziecka przez logopedów oraz inne osoby mogące przeprowadzić takie badanie (przedstawicieleśrodowisk edukacyjnych, personel medyczny).
  • Rymowanki

    Cel: Ocena/ćwiczenie umiejętności łączenia wyrazów w pary ze względu na ich strukturę fonologiczno-fonetyczną (wyrazy rymujące się).
  • Słuch fonemowy, analiza słuchowa

    Cel: Ocena/ćwiczenie umiejętności różnicowania określonych głosek w wyrazie i oznaczania pozycji głoski w wyrazie.
  • Synteza i analiza sylabowa i głoskowa

    Cel: Ocena/ćwiczenie umiejętności dokonywania syntezy i analizy sylabowej oraz głoskowej wyrazów.
  • Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego

    Cel: Ocena sprawności aparatu artykulacyjnego (podczas badania)/usprawnianie aparatu artykulacyjnego (w trakcie terapii).
  • Wyrażenia przyimkowe

    Cel: Sprawdzanie użycia i rozumienia wyrażeń przyimkowych z przyimkami na, pod, w, do, obok, przed, za, nad.
  • Formy fleksyjne – czasy czasowników

    Cel: Ocena użycia form czasu czasowników.
  • Formy fleksyjne – przypadki

    Cel: Ocena użycia form przypadków rzeczowników wraz z przymiotnikami (w liczbie pojedynczej i liczbie mnogiej).
  • Kolory

    Cel: Ocena użycia i rozumienia nazw kolorów.
  • Głoski opozycyjne

    Cel: Ocena/ćwiczenie artykulacji głosek szeregu syczącego i szumiącego, a także głosek r, l w parach sylab oraz wyrazach zawierających głoski opozycyjne s­sz, z­ż/rz, c­cz, dz­dż, r­l.Dziecko powtarza pary sylab umieszczone na obrazkach.
  • Kwestionariusz obrazkowy

    Cel: Ocena artykulacji, orientacyjna ocena słownictwa czynnego.
  • Polecenia proste i złożone

    Cel: Ocena rozumienia poleceń prostych i/lub złożonych. Można zacząć od poleceń złożonych. Jeżeli dziecko je rozumie – nie ma konieczności badania poleceń prostych.
  • Historyjka obrazkowa „wakacje nad morzem”

    Cel: Ocena rozumienia tekstu mówionego.
  • Historyjka obrazkowa „głodny pies”.

    Cel: Orientacyjna ocena możliwości poznawczych i umiejętności tworzenia wypowiedzi.

Aktualnie przeglądasz

Wrzesień 2019 - Nr 6
APA 6 okladka.300