Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • CZĘŚĆ TEORETYCZNA - AUTYZM

    Autyzm – czym jest? Poznaj zarys historii autyzmu, podstawowe informacje o pierwszych symptomach, kryteriach diagnostycznych oraz sposobach klasyfikacji całościowych zaburzeń rozwoju.

Artykuły

  • O czym myśli…?

    Lucek bardzo się dziś zezłościł. Dlaczego? To pytanie do Ciebie! Jak myślisz, która z przedstawionych rzeczy mogła go zdenerwować? Przyjrzyj się uważnie obrazkom i znajdź ją! A co z pozostałymi osobami? Połącz osoby z właściwymi obrazkami i opowiedz o tym, co wywołało u nich te emocje.
  • Dorysuj brakujące elementy

    Na starych fotografach z rodzinnego albumu Lucka niektóre fragmenty nie są już widoczne. Pomóż chłopcu poprawić zdjęcia i dorysuj brakujące części. Przyjrzyj się uważnie, ponieważ na każdym z obrazków brakuje innego elementu!
  • Historyjki obrazkowe sześcioelementowe

    1. Autobus i pasażerowie
  • Historyjka obrazkowa pięcioelementowa

    Supermarket
  • Mimika a stan emocjonalny

    Jak wygląda Lucek, gdy jest zły? A jak wtedy, gdy coś go zasmuci? Czy wiesz? Uzupełnij jego portret odpowiednimi fragmentami – tak, by pokazywał on konkretne stany emocjonalne: smutek, radość, zdziwienie, złość, płacz. A może potem wymyślisz i opowiesz o tym, co mogło wywołać przedstawione uczucie?
  • Przyimki

    W kuchni Lucka nikogo nie ma. Przyjrzyj się wnętrzu i zastanów, gdzie lubi siedzieć jego kot. Pod stołem, a może… na nim? Chyba jednak najbardziej przy swojej miseczce pełnej mleka! A gdzie znajdzie się miejsce dla psa? Spróbuj znaleźć właściwe miejsce dla każdego przedmiotu, nazywając przy tym jego położenie.
  • Czasowniki

    Oto dom Lucka i jego najbliższe otoczenie. Chłopiec wraca właśnie ze spaceru. Czy wiesz, co robią inne osoby i zwierzęta przedstawione na obrazku? Nazwij je i wskaż na planszy miejsca, w których się znajdują. To bardzo łatwe!
  • Czego można się bać, a czego…?

    Lucek jest wesołym i pogodnym chłopcem, jednak zdarza się, że czasem coś go zasmuci albo nawet przestraszy! Jak myślisz: które z rzeczy przedstawionych na obrazkach mogłyby wywołać u chłopca emocje takie jak smutek czy strach? A na które z nich ma ochotę? Policz każde z nich osobno, a następnie wpisz w odpowiednie miejsce cyfrę oznaczającą liczbę tych przedmiotów.
  • Skopiuj według wzoru

    Mama wyprała właśnie skarpetki i rękawiczki Lucka. Powiesiła je na sznurkach, by wyschły. Jednak żadna z nich nie ma pary! Przyjrzyj się każdej uważnie i dorysuj drugą taką samą na sznurku pod spodem. Ale pamiętaj: mama nie lubi bałaganu, więc musisz poukładać je w takiej samej kolejności.
  • Krzyżówka

    Masz przed sobą kilka obrazków przedstawiających Lucka i jego znajomych. Czy wiesz, co może czuć każde z dzieci? Spróbuj jednym słowem opisać te stany. Pomocne mogą być także opisy rysunków – wystarczy dokończyć zdanie i odpowiednie słowo wpisać w kratki krzyżówki. Gdy skończysz, przeczytaj rozwiązanie. Czy wiesz, co oznacza to słowo?
  • Percepcja wzrokowa – Lucek w lesie

    Lucek wybrał się na spacer do parku. Podziwiał wysokie drzewa, krzaki i zwierzęta, które pojawiły się na jego drodze. Czy Ty także dostrzegasz je wszystkie? Spójrz na obrazek i znajdź na nim poszczególne elementy. Gdzie schowała się myszka? A gdzie rośnie tulipan? A pozostałe elementy – czy dasz radę je odnaleźć? Wskaż je i opowiedz o tym, gdzie się znajdują
  • Labirynt

    Lucek, Lena i Lusia wyruszają w drogę. Muszą pokonać kręte drogi labiryntu, by dostać się do nagrody. Co jest w środku? Tego dowie się tylko zwycięzca! A kto nim będzie? Poprowadź dzieci przez labirynt i przekonaj się sam!
  • Historyjki do wysłuchania

    Za chwilę usłyszysz historyjkę z życia Lucka. Skup się i słuchaj uważnie, a potem znajdź i ponumeruj obrazki zgodnie z kolejnością zdarzeń. Jeśli czegoś nie zrozumiesz – poproś o powtórzenie lub wytłumaczenie. Przyjrzyj się dokładnie obrazkom i… zaczynamy!
  • Historyjki obrazkowe czteroelementowe

    Ułóż obrazki we właściwej kolejności.
  • Historyjki obrazkowe trójelementowe

    Czy wiesz w jakiej kolejności ułożyć obrazki?
  • Przyczyna i skutek

    Czy wiesz, że kiedyś podczas gry w piłkę Lucek trochę nabroił? Co takiego się wydarzyło? Wskaż obrazek pokazujący to, co się stało, gdy chłopiec zbyt mocno kopnął piłkę. Masz przed sobą obrazki w dwóch rzędach. Znajdź i połącz ze sobą w pary te, które pokazują przyczynę i skutek różnych wydarzeń.
  • Liczebniki

    Lucek wraz z całą rodziną wybrał się do parku na lody. Są tam również inne osoby. Sprawdź, kto jeszcze stoi w kolejce – ustaw w niej pozostałe osoby zgodnie z poleceniem logopedy. Policz je! Który w kolejce stoi dziadek? A Lucek? Czy jest na samym początku? Kto z nich jako pierwszy dostanie lody?
  • Przysłówki – przeciwieństwa

    Gdy Lucek wyłącza światło przed pójściem spać, w jego pokoju robi się… no właśnie: czy wiesz jak? Na pewno nie jest wtedy jasno! Znajdź wśród obrazków ten, który pokazuje pokój chłopca i drugi, który można z nim połączyć. Następnie dobierz w pary również pozostałe obrazki!
  • Przymiotniki – przeciwieństwa

    Masz przed sobą ważne zadanie! Musisz pomóc Luckowi dobrać w pary obrazki przedstawiające ludzi lub przedmioty. Jak? To bardzo łatwe! Przyjrzyj się obrazkom uważnie. Każdy z nich połączyć można tylko z jednym obrazkiem – tym, na którym widać przeciwieństwo pierwszego. Do dzieła!
  • Ćwiczenia onomatopeiczne (odgłosy otoczenia) – część II

    W tak piękną pogodę Lucek wybrał się ze swoim aparatem fotograficznym na plac zabaw. Razem z nim byli tam też jego koledzy i koleżanki. Wszyscy świetnie się bawili, a Lucek robił zdjęcia. Jednak obrazkowi brakuje kilku elementów. Przyjrzyj się uważnie i spróbuj dopasować brakujące elementy do pustych pól.
  • Ćwiczenia onomatopeiczne (odgłosy otoczenia)

    Lucek postanowił coś zjeść. Przyjrzyj się uważnie wnętrzu kuchni i sprawdź, których części obrazka brakuje. Spróbuj odnaleźć właściwe miejsce dla każdej osoby i przedmiotu – tak, by zakryć wszystkie białe pola na planszy. Zastanów się: jakie odgłosy wydają te rzeczy?
  • Ćwiczenia onomatopeiczne (odgłosy zwierząt)

    To dla Lucka szczęśliwy dzień! Mama zabrała go do sklepu z zabawkami. Najbardziej spodobały mu się pluszowe zwierzęta. Na każdej z półek stoi jednak tylko jedna zabawka. Pomóż Luckowi znaleźć drugą do pary i połącz je ze sobą!
  • Ćwiczenia onomatopeiczne (odgłosy zwierząt)

    Lucek bardzo lubi słodycze. By dotrzeć do lizaka, musi przejść krętą drogę, na której spotyka różne zwierzęta. Pomóż chłopcu pójść właściwą trasą i naśladuj odgłosy wszystkich zwierząt, na jakie natrafia.
  • Ćwiczenia fonacyjne 2

    Masz przed sobą fotografię z ostatniego przyjęcia urodzinowego Lucka. Skończył już 6 lat! Chłopiec i jego przyjaciele pozują do zdjęcia wraz z urodzinowymi balonikami. Niestety, ich sznureczki bardzo się poplątały. Sprawdź, kto jest właścicielem każdego z baloników.
  • Ćwiczenia fonacyjne

    Lucek przyszedł dziś do parku, by spędzić słoneczne popołudnie nad stawem. Na tafli wody dostrzegł duże, zielone liście. Wokół stawu siedziały zaś wesołe żabki, które bardzo chciały na nie wskoczyć. Pomóż Luckowi i wskaż żabkom drogę do stawu.

Aktualnie przeglądasz

Czerwiec 2019 - Nr 3
APA 3 okladka.300