Spis treści wydania drukowanego

Artykuły

  • Zbiór wyrazów do utrwalania wymowy głoski cz

    Czasowniki – cz w nagłosieczai, czaruje, czarteruje, czatuje, czeka, czepia, czerni, czerpie, czerwieni, człapie, czmycha, czochra, czołga, czubi, czuje, czuwa, czyha, czyni, czyta
  • Drzewo

    Cel: utrwalanie wymowy wyrazów z dwiema głoskami cz w zdaniach.
  • Mareczek

    Cel: utrwalanie wymowy głoski cz w zdaniach.
  • Rymowanki II

    Cel: utrwalanie wymowy głoski cz w zbitce spółgłosek (czk) w parach wyrazów.
  • Literkowa kraina

    Cel: utrwalanie wymowy głoski dż w izolacji.
  • Dżokeje

    Cel: utrwalanie wymowy głoski dż w zdaniach.
  • Na fali

    Cel: utrwalanie wymowy głoski dż między samogłoskami.
  • Dżonką do dżungli

    Cel: utrwalanie wymowy głoski dż w nagłosie wyrazów.Odszukaj i policz ile jest takich samych obrazków, wynik wpisz w odpowiednie okienko. Za każdym razem nazwij prawidłowo obrazek.
  • Magiczna kula

    Cel: utrwalanie głoski dż w nagłosie wyrazów.1. Czarodziej w swojej magicznej kuli zobaczył różne cuda, wymień je.
  • Łowisko

    Cel: utrwalanie wymowy głoski dż w nagłosie sylab otwartych.1. Ryby mają oryginalne imiona, na szczęście rybki w tej ławicy podpisały się na bokach. Przeczytaj lub powtórz jak się nazywają.2. Znajdź po dwie rybki nazywające się tak samo i pokoloruj je na ten sam kolor.3. Przeczytaj imiona każdej pary rybek.
  • Ćwiczenia słuchowe (dż)

    Cel: wysłuchiwanie głoski dż w wyrazach.Posłuchaj nazw obrazków i otocz pętlą te, przy których w nazwie usłyszysz głoskę dż.
  • Czytelnia

    Cel: utrwalanie wymowy głoski cz w zdaniach.
  • Czółno Apacza

    Cel: utrwalanie wymowy głoski cz w zdaniach.Która droga zaprowadzi Apacza do czółna?
  • Zabawki

    Cel: Utrwalanie wymowy głoski cz w zdaniach.1. Dzieci bawią się swoimi ulubionymi zabawkami. Przeczytaj lub powtórz imiona dzieci, a potem nazwy zabawek.2. Odgadnij czyje są zabawki.
  • Co kto robi?

    Cel: utrwalanie wymowy głoski cz w parach wyrazów.Przeczytaj lub powtórz pary wyrazów, a potem połącz z odpowiednim obrazkiem. 
  • Miasteczko

    Cel: utrwalanie wymowy głoski cz w wyrażeniach.W pewnym miasteczku na rynku były: sklepy, poczta, czytelnia, bar mleczny i pijalnia czekolady. Przeczytaj lub powtórz jakie napisy widniały na szyldach.
  • Rymowanki

    Cel: utrwalanie głoski cz w parach wyrazów.1. Przeczytaj wyrazy z kolumny, a potem z rozsypanki.2. Połącz rymujące się ze sobą wyrazy.3. Przeczytaj pary rymujących się wyrazów. 
  • Skojarzenia

    Cel: utrwalanie wyrazów z głoską cz w parach wyrazów.Do każdego obrazka pasują dwa wyrazy, przeczytaj lub powtórz, a potem połącz z obrazkami.
  • Kolorki

    Cel: utrwalanie wymowy głoski cz w parach wyrazówPrzeczytaj lub powtórz nazwy kolorów, a potem pokoloruj kwadraty zgodnie z napisem.
  • Zagadki

    Cel: utrwalanie wymowy głoski cz w wyrazach.Z rozsypanki literowej ułóż wyraz, napisz obok i przeczytaj.
  • Tęczowe kropelki dżdżu - zbiór ćwiczeń do utrwalania wymowy głosek cz, dż - Część teoretyczna

    Głoski cz i dż są uznawane za trudne artykulacyjnie, ponieważ do ich prawidłowego wymówienia potrzebne są umiejętność pionizacji języka, sprawność ruchowa jego czubka (apexu) oraz prawidłowe zaokrąglenie warg, czyli labializacja. Tworzą parę spółgłosek w opozycji dźwięczności. Obie głoski ze względu na stopień zbliżenia narządów mowy określane są jako zwartoszelinowe. Praca nad wywołaniem i utrwaleniem poprawnej artykulacji cz i dż może być długotrwała i żmudna. Wynika to z cech artykulacyjnych tych głosek. Należą do grupy głosek dentalizowanych przednio-językowo-dziąsłowych. Nazwa ta wskazuje bezpośrednio na miejsce i narząd artykulacji.
  • Polecenia

    Cel: utrwalanie wymowy głoski cz w wygłosie wyrazów.Przeczytaj lub powtórz wyrazy, a potem przyjrzyj się rysunkom i połącz je z odpowiednim obrazkiem.
  • Zdrobnienia

    Cel: utrwalanie wymowy głoski cz w zbitce spółgłosek „czk” w śródgłosie wyrazów.Utwórz zdrobnienia do podanych wyrazów
  • Dzieci z czwartej klasy

    Cel: Utrwalenie wymowy głoski cz w śródgłosie wyrazów.Dziewczynki i chłopcy z czwartej klasy lubią zdrobnienia swoich imion. Powiedz jak będą brzmiały wtedyich imiona.
  • Odgłosy zwierząt

    Cel: utrwalanie wymowy głoski cz w śródgłosie wyrazów.Przeczytaj lub powtórz za logopedą co robią zwierzęta, a następnie połącz obrazki z pasującym wyrazem.
  • Co on zrobi?

    Cel: utrwalanie wymowy głoski cz w śródgłosie wyrazów1. Połącz litery z górnych części obrazków z cząstką wyrazu umieszczoną pośrodku rysunku i napisz utworzone wyrazy według wzoru, a potem przeczytaj.2. Odpowiedz na pytanie: „co on zrobił?” zmieniając czasowniki z czasu przyszłego na czas przeszły
  • Płonie ognisko

    Cel: utrwalanie wymowy głoski cz w śródgłosie wyrazów.1. Wpisz litery z płomieni do okienek i przeczytaj jakie powstały wyrazy.
  • Kropeczki

    Cel: utrwalanie wymowy głoski cz w śródgłosie wyrazów.1. Połącz kropki a dowiesz się co przedstawiają rysunki.
  • Czterokrotnie

    Cel: utrwalanie wymowy głoski cz w zbitce spółgłosek (czt) na początku wyrazów.Logopeda czyta na głos utworzone wyrazy i podaje własne przykłady ich użycia lub korzysta z propozycji w nawiasach
  • Wesoły latawiec

    Cel: utrwalanie wymowy głoski cz przed samogłoską w nagłosie wyrazów.Na ogonie latawca napisano wyrazy w pięciu kolorach. Wyrazy w tym samym kolorze zaczynają się taką samą sylabą.
  • Schodki

    Cel: utrwalanie wymowy głoski cz w nagłosie wyrazów wielosylabowych.Przeczytaj zaczynając od najwyższego schodka co jest napisane na kolejnych. 
  • Choinki

    Cel: utrwalanie wymowy głoski cz w nagłosie wyrazów wielosylabowych.Przeczytaj co jest napisane na poszczególnych gałązkach choinek od czubka po najniższą gałąź
  • Czerwone serduszko

    Cel: utrwalanie wymowy głoski cz w nagłosie wyrazów.1. Nazwij obrazki lub powtórz.2. Przeczytaj wyrazy w serduszku.3. Połącz kolorową linią wyrazy o takim samym znaczeniu.4. Obrysuj czerwonym kolorem kontur serca
  • Jakie to wyrazy?

    Cel: utrwalanie wymowy głoski cz w nagłosie wyrazów.1. Do cząstek wyrazów w górnych trójkątach dołącz sylaby cza, cze, czo, czu, czy, a następnie zapisz utworzony wyraz w dolnym trójkącie według wzoru.2. Przeczytaj lub powtórz jakie powstały wyrazy
  • Jabłoń

    Cel: utrwalanie wymowy głoski cz w wygłosie sylab i wyrazów.Odszukaj po cztery jabłka z taką samą sylabą, przeczytaj i pokoloruj:acz – na zielonoecz – na czerwonoocz – na żółtoucz – na różowoycz – na pomarańczowoicz – na żółto – czerwono
  • Wyścigówki

    Cel: utrwalanie wymowy głoski cz w wygłosie sylab.1. Jesteś kierowcą wyścigówek. Od słowa „start” łącz kropki i przedłużaj fonację danej samogłoski aż do mety gdzie zakończysz wymową głoski cz.2. Pokoloruj auta.
  • Rakiety

    Cel: utrwalenie wymowy głoski cz między samogłoskami.1. Przeczytaj lub powtórz sylaby na gwiazdkach.2. Przeczytaj lub powtórz sylaby na rakietach rozpoczynając od dołu.3. Pokoloruj gwiazdki i kontury rakiet na różne kolory.4. Zdecyduj, do której gwiazdki dana rakieta doleci i połącz je linią.5. Zapisz na czubku każdej rakiety litery z gwiazdki i przeczytaj je lub powtórz.6. Odszukaj na rakietach i przeczytaj sylaby : aczo, uczę, ecza, yczu, ocze, icza.
  • Magiczny las

    Cel: utrwalanie wymowy głoski cz między samogłoskami.Dzieci wybrały się na grzybobranie do magicznego lasu. Haneczka będzie zbierała grzyby, które mają kapelusze trójkątne, a Czarek półkoliste .
  • Idzie kominiarz po drabinie

    Cel: utrwalanie wymowy głoski cz w sylabach w sąsiedztwie głosek p, m, f, t, k oraz ćwiczenie dykcji i wyrazistości mowy jako propozycja rozgrzewki artykulacyjnej.
  • Barwny bukiet

    Cel: utrwalanie wymowy głoski cz w nagłosie sylab zamkniętychPrzeczytaj lub powtórz sylaby na płatkach, listkach i wazonie, a potem je pokoloruj
  • Jedzie pociąg z daleka

    Cel: utrwalanie wymowy głoski cz w nagłosie sylab otwartych.1. Lokomotywa ciągnie wagony pełne sylab. Przeczytaj je lub powtórz.
  • Kolorowe sylaby

    Cel: utrwalanie wymowy głoski cz w nagłosie sylab otwartych.Odszukaj i przeczytaj po cztery takie same sylaby, a potem pokoloruj po śladzie:• cza na czerwono• cze na zielono• czo na niebiesko• czu na pomarańczowo• czy na fioletowo• czą na żółto• czę na brązowo
  • Miseczka mleczka dla koteczka

    Cel: utrwalanie wymowy głoski cz w nagłosie sylab otwartych.1. Przeczytaj lub powtórz sylaby napisane na kotkach, a potem na miseczkach.2. Każdy kotek ma swoją miseczkę z taką samą sylabą. Połącz kotki ze swoimi miseczkami, a następnie przeczytaj lub powtórz utworzoną parę sylab.
  • Biżuteria

    Cel: utrwalanie wymowy głoski cz w sylabie czu.1. Jesteś w sklepie z biżuterią, wybierz coś dla siebie, dla mamy, babci, koleżanki. Do wyboru są korale, kolczyki, klipsy, naszyjnik, bransoletka, broszka.2. Przeczytaj sylaby na wybranej biżuterii.3. Zaprojektuj według własnego pomysłu inną biżuterię i wpisz sylaby czu.
  • Plac zabaw

    Cel: Utrwalanie wymowy głoski cz w sylabie czuNa placu zabaw ukryło się dwanaście sylab czu. Odszukaj, otocz pętlą przeczytaj lub powtórz.
  • Rozsypanka literowa

    Cel: utrwalanie wymowy głoski cz w izolacji1. Odszukaj cz, prawidłowo przeczytaj i pokoloruj po śladzie.2. Przeczytaj jeszcze raz cz i otocz pętlą.3. Czytając kolejny raz cz, połącz ze sobą pętle kolorową linią.
  • Tęczowe cz

    Cel: Utrwalenie wymowy głoski cz w izolacji.1. Wskaż cztery dwuznaki cz w kolorze czerwonym, każdy przeczytaj lub powtórz.2. Wskaż i przeczytaj kolejne cztery dwuznaki cz w kolorach:a. zielonym b. pomarańczowym c. czarnym d. niebieskim3. Przeczytaj dwuznaki cz i otocz każdy kółkiem w tym samym kolorze.4. Utrwalając wymowę głoski cz kolejny raz – połącz kółka linią w takim samym kolorze.
  • Gdzie słyszysz głoskę cz?

    Cel: wysłuchiwanie miejsca głoski cz w wyrazach. Otocz pętlą i poprowadź kolorową linią do koszyków obrazki, w nazwie których usłyszysz głoskę cz :• na początku wyrazu do pierwszego koszyka,• w środku wyrazu do drugiego koszyka,• na końcu wyrazu do trzeciego koszyka.
  • Ćwiczenia słuchowe (cz)

    Cel: wysłuchiwanie głoski cz w wyrazach. Posłuchaj nazw obrazków i otocz pętlą te, w których usłyszysz głoskę cz.

Aktualnie przeglądasz

Kwiecień-Maj 2019 - Nr 2
APA 2 okladka