Spis treści wydania drukowanego

Artykuły

  • Karty odpowiedzi

    Do każdej karty pracy zamieszczamy karty odpowiedzi. Przydatne będą dla logopedów i innych specjalistów, nauczycieli oraz rodziców, to jest tych wszystkich osób, które wspomagając rozwój mowy i języka dziecka z SLI, poszukują materiałów do terapii. Dołączenie do każdego ćwiczenia karty odpowiedzi daje także samemu dziecku możliwość samodzielnej pracy z natychmiastowym sprawdzeniem trafności rozwiązania. Karty odpowiedzi mają także walor dydaktyczny. Dziecko poprzez ich zastosowanie uczy się i utrwala nabywane umiejętności językowe.
  • Zagadki

    Karta ćwiczeń „Zagadki”to ćwiczenia deklinacji. Dotyczy tworzenia mianownika rzeczowników wszystkich trzech rodzajów z innych przypadków niż mianownik. Ćwiczy umiejętność rozumienia nazwy na podstawie brzmienia jej określenia wyrażonego przymiotnikiem.
  • Moi koledzy lubią sport

    Karty ćwiczeń „Moi koledzy lubią sport”,obok ćwiczeń fleksyjnych, zawierają także ćwiczenia bazujące na kojarzeniu słów pokrewnych poprzez podobieństwo ich brzmienia.
  • Sześć słów wystarczy

    Karta ćwiczeń „Sześć słów wystarczy” to ćwiczenia tworzenia wypowiedzi i umiejętności definiowania za pomocą sześciu słów. Takie ograniczenie wymusza od dziecka wybranie cech najistotniejszych do opisu danego zjawiska. Uczy formułowania wypowiedzi. Można w tym ćwiczeniu pozwolić dziecku na użycie od pięciu do siedmiu słów.
  • W dwóch słowach

    Karty ćwiczeń „W dwóch słowach” to ćwiczenia rozumienia wyrazów i umiejętności tworzenia znaczeniowych kategorii nadrzędnych w stosunku do wymienionych możliwych elementów zbioru. Kategoria nadrzędna jest jednak zwężona i wymaga od dziecka znalezienia nazwy uszczegółowionej. Ćwiczenie to wzbogaca zakres słownictwa dziecka oraz motywuje do przypomnienia sobie potrzebnych słów.
  • Co do czego?

    Karta ćwiczeń „Co do czego?” to ćwiczenia rozumienia związku semantycznego wyrazów, z których jeden jest obiektem, a drugi narzędziem do wykonania czynności.
  • Nazwij jednym słowem

    Karta ćwiczeń „Nazwij jednym słowem” to ćwiczenia rozumienia i czytania ze zrozumieniem oraz identyfikowania tych elementów pytania, które decydują o udzieleniu prawidłowej odpowiedzi. Pytania tworzą pary zdań o bardzo podobnej budowie składniowej i zawartości, ale zawierają element, na podstawie którego odpowiedzi tworzą parę rzeczowników – nazw przeciwstawnych wykonawców czynności.
  • Miejsca

    Karty ćwiczeń „Miejsca”to ćwiczenia rozumienia wyrazów pokrewnych na podstawie identyfikacji znaczenia podstawy słowotwórczej. Są to także ćwiczenia w tworzeniu zdań, które są odpowiedzią na pytania poprzez użycie w odpowiedzi części pytania. Ćwiczenia zawarte w tych kartach pracy wzbogacają słownictwo, a przy tym również wiedzę dziecka.
  • Co może być…?

    Karta ćwiczeń „Co może być…?”to ćwiczenie rozumienia słów wyrażonych imiesłowem biernym, mających tę samą podstawę słowotwórczą, ale różne przedrostki i tworzenia związków wyrazowych tego imiesłowu z właściwymi rzeczownikami. Wyrazy te tworzą związki zgody.
  • Gdzie coś jest…?

    Karty ćwiczeń „Gdzie coś jest…?” to ćwiczenia koniugacji. Dotyczy utworzenia formy osobowej czasownika z imiesłowu biernego oraz zastosowania tej formy w zdaniu. Jest także ćwiczeniem rozumienia różnego znaczenia wyrazów mających różne przedrostki, a tę samą podstawę słowotwórczą.
  • Kłopotliwe końcówki

    Karta ćwiczeń „Kłopotliwe końcówki” to ćwiczenie deklinacji dotyczące odmiany rzeczowników pospolitych rodzaju żeńskiego w przypadkach, gdy formy odmiany zakończone są końcówką –ą lub –om. Wymaga zastosowania tych form w zdaniu. Jest jednocześnie ćwiczeniem związku rządu czasownika z rzeczownikiem. Jest także ćwiczeniem ortograficznym.
  • Gdzie się znajduje lub skąd pochodzi?

    Karta ćwiczeń „Gdzie się znajduje lub skąd pochodzi?”to ćwiczenia deklinacji. Dotyczy odmiany rzeczowników (nazw własnych) rodzaju męskiego i żeńskiego w miejscowniku liczby pojedynczej. Ćwiczą umiejętność rozumienia nazwy na podstawie brzmienia jej określenia wyrażonego przymiotnikiem. Ćwiczą również tworzenie rzeczownika w mianowniku z tego samego rzeczownika w miejscowniku.
  • Mam różne koleżanki

    Karty ćwiczeń „Mam różne koleżanki”obok ćwiczeń fleksyjnych rzeczowników rodzaju żeńskiego w liczbie pojedynczej zwierają także ćwiczenia rozumienia i wzbogacania słownictwa. 
  • Mam różnych kolegów

    Karty ćwiczeń „Mam różnych kolegów” to ćwiczenia fleksyjne. Dotyczą odmiany rzeczownika (nazw własnych) rodzaju męskiego w liczbie pojedynczej z przymiotnikiem w związku zgody oraz związku rządu czasownika z rzeczownikiem. Obok ćwiczenia fleksji zawierają także ćwiczenia wzbogacające słownictwo w zakresie cech człowieka wyrażonych przymiotnikami oraz bogaty zasób czasowników.
  • Moi koledzy

    Karta ćwiczeń „Moi koledzy” to ćwiczenia fleksyjne. Dotyczą odmiany rzeczowników (nazw własnych – imion) rodzaju męskiego liczby pojedynczej w mianowniku i dopełniaczu. Utrwalają także pisownię wielkiej litery w imionach własnych.
  • Zbiór ćwiczeń do terapii dziecka ze specyficznymi zaburzeniami językowymi – SLI (klasy IV–VI szkoły podstawowej) - Część teoretyczna

    Publikacja dotyczy dzieci, które:  chcą powiedzieć „grzebień”, a mówią „widelec” (wypowiedź spontaniczna dziewczynki, lat 8: „Ja mam takie włosy, że rano w ogóle nie potrzebuję do nich używać widelca”);  z trudem lub nieskutecznie starają się przypomnieć sobie potrzebne słowo (wypowiedź chłopca, lat 9, który usiłuje przypomnieć sobie nazwę drzewa „śliwa”: „Wiem, jak to wygląda, ale nie pamiętam, jak to się nazywało, fioletowe, wiśniowe, jabłkowe?”); nie używają nazwy, ale opisują to, co widzą (chłopiec, lat 7, zapytany, co robi dyrygent, odpowiedział: „Mówi, co oni musą glać i macha”); mają wiele różnych trudności z rozumieniem mowy i tworzeniem wypowiedzi.  Adresowana jest do logopedów i innych specjalistów, nauczycieli i rodziców, którzy poszukują gotowych materiałów, pomysłów i inspiracji do terapii dziecka z SLI.

Aktualnie przeglądasz

Marzec 2019 - Nr 1
strefa logopedy 1 okladka.72