Spis treści wydania drukowanego
Temat numeru
AFAZJA – CZYM WŁAŚCIWIE JEST I JAK PRACOWAĆ Z PACJENTEM NIĄ DOTKNIĘTYM?
Mowa towarzyszy człowiekowi każdego dnia – pozwala dzielić się myślami, wyrażać emocje, potrzeby. Czasem jednak, wskutek udaru lub innych uszkodzeń mózgu, ta naturalna umiejętność nagle zostaje zaburzona. Afazja sprawia, że rozmowa staje się wyzwaniem. W Polsce co roku tysiące osób doświadcza tego problemu, a dla wielu droga powrotu do sprawnej komunikacji trwa miesiące, a nawet lata. W artykule przybliżono, czym jest afazja, jak ją zdiagnozować i co może być pomocne w jej terapii.
Artykuły
Konkurs dla logopedów
Sprawdź swoją wiedzę i rozwiąż znajdujący się poniżej quiz. Możliwa jest jedna poprawna odpowiedź. Otrzymane z liter przypisanych do kolejnych poprawnych odpowiedzi hasło (wraz ze swoim imieniem i nazwiskiem) wyślij e-mailem na adres: [email protected] do końca bieżącego miesiąca. Wygraj atrakcyjne nagrody.Zastępowanie wyrazem bliskoznacznym w zdaniu – poziom trudny
Polecenie: Proszę przepisać zdania, zamieniając zaznaczone wyrazy wyrazem bliskoznacznym.Podawanie wyrazów bliskoznacznych – poziom trudny
Polecenie: Proszę podać wyraz bliskoznaczny.Wymienianie wyrazów pasujących do czynności – poziom trudny
Polecenie: Proszę uzupełnić kolejnymi przykładami.Aktualizacja nazw przedmiotów – poziom umiarkowany
Polecenie: Proszę uzupełnić pasującym wyrazem.Aktualizacja rzeczowników po czynnościach – poziom umiarkowany
Polecenie: Proszę uzupełnić pasującym wyrazem.Aktualizacja wyrazów w kontekście semantycznym – poziom łatwy
Polecenie: Proszę uzupełnić zdania brakującym wyrazem.Aktualizacja nazw miejsc – poziom łatwy
Polecenie: Proszę uzupełnić zdania.Czytanie na głos – poziom trudny
Polecenie: Proszę przeczytać na głos poniższy tekst.Wyszukiwanie błędów w wyrazach – poziom umiarkowany
Polecenie: Proszę znaleźć błędy w podanych niżej wyrazach.Aktualizacja wyrazów w kontekście semantycznym – poziom łatwy
Polecenie: Proszę uzupełnić zdania brakującym wyrazem.Odczytywanie wyrazów z rozsypanki sylabowej – poziom umiarkowany
Polecenie: Proszę ułożyć wyrazy z rozsypanki sylabowej.Łączenie litery i sylaby w wyraz – poziom łatwy
Polecenie: Proszę połączyć podane litery z sylabami, tak by powstał wyraz.Wyjaśnianie – poziom trudny
Polecenie: Proszę napisać krótko, dlaczego?Tworzenie zdań z podanymi wyrazami – poziom trudny
Polecenie: Proszę zapisać zdania z podanymi wyrazami:Tworzenie czasu przeszłego – poziom umiarkowany
Polecenie: Proszę zapisać zdania w czasie przeszłym.Tworzenie liczby mnogiej – poziom umiarkowany
Polecenie: Proszę zapisać podane wyrażenia w liczbie mnogiej.Układanie wyrazów z rozsypanek literowych – poziom łatwy
Polecenie: Proszę ułożyć wyrazy z rozsypanek literowych.Uzupełnianie brakujących liter – poziom łatwy
Polecenie: Proszę uzupełnić brakujące litery.Przepisywanie wyrazów – poziom łatwy
Polecenie: Proszę przepisać podane wyrazy.Wyjaśnianie znaczenia słowa – poziom trudny
Polecenie: Proszę opisać/wyjaśnić hasło, nie używając jego nazwy ani słów „zakazanych”.Wyjaśnienie znaczeń związków frazeologicznych – poziom trudny
Polecenie: Proszę wyjaśnić podane związki frazeologiczne.Tworzenie opisu dnia – poziom trudny
Polecenie: Proszę stworzyć opis dnia i tygodnia zgodnie z podanym w tabelce harmonogramem.Uzupełnianie luk w zdaniach – poziom umiarkowany
Polecenie: Proszę uzupełnić zdania.Kończenie zdań – poziom umiarkowany
Polecenie: Proszę dokończyć zdania.Opis zdjęcia z wykorzystaniem podanych słów – poziom umiarkowany
Polecenie: Proszę, wykorzystując podane wyrazy opowiedzieć, co dzieje się na ilustracji.Kończenie zdań tym samym wyrazem – poziom łatwy
Polecenie: Proszę uzupełnić zdania poprzez prawidłową odmianę tego samego wyrazuUzupełnianie wyrażeń w oparciu o prezentację graficzną – poziom łatwy
Polecenie: Proszę wypowiedzieć wyrażenia nazywając przedmiot na obrazku.Czytanie ze zrozumieniem – poziom trudny
Polecenie: Proszę przeczytać teksty i zaznaczyć prawidłowe odpowiedzi.Uzupełnianie tabeli zgodnie z poleceniami – poziom trudny
Polecenie: Proszę wykonać polecenia i uzupełnić tabelę.Rozumienie zdania – poziom umiarkowany
Polecenie: Proszę odpowiedzieć na pytania odnoszące się do zdania.Zdania logiczne i nielogiczne – poziom umiarkowany
Polecenie: Proszę ocenić, czy zdania są logiczne. Jeśli nie są, proszę zaproponować, jak należy je poprawić.Prawda czy fałsz – poziom umiarkowany
Polecenie: Proszę ocenić, czy zdania są prawdziwe, czy fałszywe.Wskazywanie dookreślonego obrazka – poziom łatwy
Polecenie: Proszę wykonać polecenia.Wskazywanie nazwy – poziom łatwy
Polecenie: Proszę wybrać odpowiednią nazwę obrazka.Wskazywanie obrazka – poziom łatwy
Polecenie: Proszę wskazać obrazek po usłyszeniu jego nazwy.
Aktualnie przeglądasz
Październik 2025 - Nr 79
