Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • AFAZJA – CZYM WŁAŚCIWIE JEST I JAK PRACOWAĆ Z PACJENTEM NIĄ DOTKNIĘTYM?

    Mowa towarzyszy człowiekowi każdego dnia – pozwala dzielić się myślami, wyrażać emocje, potrzeby. Czasem jednak, wskutek udaru lub innych uszkodzeń mózgu, ta naturalna umiejętność nagle zostaje zaburzona. Afazja sprawia, że rozmowa staje się wyzwaniem. W Polsce co roku tysiące osób doświadcza tego problemu, a dla wielu droga powrotu do sprawnej komunikacji trwa miesiące, a nawet lata. W artykule przybliżono, czym jest afazja, jak ją zdiagnozować i co może być pomocne w jej terapii. 

Artykuły

  • Konkurs dla logopedów

    Sprawdź swoją wiedzę i rozwiąż znajdujący się poniżej quiz. Możliwa jest jedna poprawna odpowiedź. Otrzymane z liter przypisanych do kolejnych poprawnych odpowiedzi hasło (wraz ze swoim imieniem i nazwiskiem) wyślij e-mailem na adres: [email protected] do końca bieżącego miesiąca. Wygraj atrakcyjne nagrody.
  • Zastępowanie wyrazem bliskoznacznym w zdaniu – poziom trudny

    Polecenie: Proszę przepisać zdania, zamieniając zaznaczone wyrazy wyrazem bliskoznacznym.
  • Podawanie wyrazów bliskoznacznych – poziom trudny

    Polecenie: Proszę podać wyraz bliskoznaczny.
  • Wymienianie wyrazów pasujących do czynności – poziom trudny

    Polecenie: Proszę uzupełnić kolejnymi przykładami.
  • Aktualizacja nazw przedmiotów – poziom umiarkowany

    Polecenie: Proszę uzupełnić pasującym wyrazem.
  • Aktualizacja rzeczowników po czynnościach – poziom umiarkowany

    Polecenie: Proszę uzupełnić pasującym wyrazem.
  • Aktualizacja wyrazów w kontekście semantycznym – poziom łatwy

    Polecenie: Proszę uzupełnić zdania brakującym wyrazem.
  • Aktualizacja nazw miejsc – poziom łatwy

    Polecenie: Proszę uzupełnić zdania.
  • Czytanie na głos – poziom trudny

    Polecenie: Proszę przeczytać na głos poniższy tekst.
  • Wyszukiwanie błędów w wyrazach – poziom umiarkowany

    Polecenie: Proszę znaleźć błędy w podanych niżej wyrazach.
  • Aktualizacja wyrazów w kontekście semantycznym – poziom łatwy

    Polecenie: Proszę uzupełnić zdania brakującym wyrazem.
  • Odczytywanie wyrazów z rozsypanki sylabowej – poziom umiarkowany

    Polecenie: Proszę ułożyć wyrazy z rozsypanki sylabowej.
  • Łączenie litery i sylaby w wyraz – poziom łatwy

    Polecenie: Proszę połączyć podane litery z sylabami, tak by powstał wyraz.
  • Wyjaśnianie – poziom trudny

    Polecenie: Proszę napisać krótko, dlaczego?
  • Tworzenie zdań z podanymi wyrazami – poziom trudny

    Polecenie: Proszę zapisać zdania z podanymi wyrazami:
  • Tworzenie czasu przeszłego – poziom umiarkowany

    Polecenie: Proszę zapisać zdania w czasie przeszłym.
  • Tworzenie liczby mnogiej – poziom umiarkowany

    Polecenie: Proszę zapisać podane wyrażenia w liczbie mnogiej.
  • Układanie wyrazów z rozsypanek literowych – poziom łatwy

    Polecenie: Proszę ułożyć wyrazy z rozsypanek literowych.
  • Uzupełnianie brakujących liter – poziom łatwy

    Polecenie: Proszę uzupełnić brakujące litery.
  • Przepisywanie wyrazów – poziom łatwy

    Polecenie: Proszę przepisać podane wyrazy.
  • Wyjaśnianie znaczenia słowa – poziom trudny

    Polecenie: Proszę opisać/wyjaśnić hasło, nie używając jego nazwy ani słów „zakazanych”.
  • Wyjaśnienie znaczeń związków frazeologicznych – poziom trudny

    Polecenie: Proszę wyjaśnić podane związki frazeologiczne.
  • Tworzenie opisu dnia – poziom trudny

    Polecenie: Proszę stworzyć opis dnia i tygodnia zgodnie z podanym w tabelce harmonogramem.
  • Uzupełnianie luk w zdaniach – poziom umiarkowany

    Polecenie: Proszę uzupełnić zdania.
  • Kończenie zdań – poziom umiarkowany

    Polecenie: Proszę dokończyć zdania.
  • Opis zdjęcia z wykorzystaniem podanych słów – poziom umiarkowany

    Polecenie: Proszę, wykorzystując podane wyrazy opowiedzieć, co dzieje się na ilustracji.
  • Kończenie zdań tym samym wyrazem – poziom łatwy

    Polecenie: Proszę uzupełnić zdania poprzez prawidłową odmianę tego samego wyrazu
  • Uzupełnianie wyrażeń w oparciu o prezentację graficzną – poziom łatwy

    Polecenie: Proszę wypowiedzieć wyrażenia nazywając przedmiot na obrazku.
  • Czytanie ze zrozumieniem – poziom trudny

    Polecenie: Proszę przeczytać teksty i zaznaczyć prawidłowe odpowiedzi.
  • Uzupełnianie tabeli zgodnie z poleceniami – poziom trudny

    Polecenie: Proszę wykonać polecenia i uzupełnić tabelę.
  • Rozumienie zdania – poziom umiarkowany

    Polecenie: Proszę odpowiedzieć na pytania odnoszące się do zdania.
  • Zdania logiczne i nielogiczne – poziom umiarkowany

    Polecenie: Proszę ocenić, czy zdania są logiczne. Jeśli nie są, proszę zaproponować, jak należy je poprawić.
  • Prawda czy fałsz – poziom umiarkowany

    Polecenie: Proszę ocenić, czy zdania są prawdziwe, czy fałszywe.
  • Wskazywanie dookreślonego obrazka – poziom łatwy

    Polecenie: Proszę wykonać polecenia.
  • Wskazywanie nazwy – poziom łatwy

    Polecenie: Proszę wybrać odpowiednią nazwę obrazka.
  • Wskazywanie obrazka – poziom łatwy

    Polecenie: Proszę wskazać obrazek po usłyszeniu jego nazwy.

Aktualnie przeglądasz

Październik 2025 - Nr 79
APA 79 okladka.300dpi_Strona_1