Spis treści wydania drukowanego
Temat numeru
JAK SPRAWIĆ, BY NOWA UMIEJĘTNOŚĆ STAŁA SIĘ NAWYKIEM? W JAKI SPOSÓB SKUTECZNIE WSPIERAĆ PACJENTÓW LOGOPEDYCZNYCH W UTRWALANIU NOWYCH UMIEJĘTNOŚCI?
Proces terapii mowy, jak większość oddziaływań terapeutycznych, wymaga czasu, cierpliwości i konsekwencji. Często działania terapeutyczne nakierowane na uzyskanie trwałego efektu opierają się na zmianie nawyków z destrukcyjnych lub nieadaptacyjnych na konstruktywne i nowe. Utrwalanie nowych umiejętności to praca, którą można opisać jako ,,dwa kroki do przodu, jeden w tył”. Na czas i trwałość zmiany nawyków wpływa wiele czynników – oprócz samej pracy z logopedą, konsekwencja działań pacjenta, motywacja, wsparcie środowiska, poziom odczuwanego stresu i oczywiście charakter i stopień nasilenia samej trudności. Według W. Wood nawyk to automatyczna reakcja behawioralna wywoływana przez określony kontekst sytuacyjny, powstała w wyniku powtarzania danej czynności, niezależna od świadomej intencji i często odporna na zmianę (Wood, 2019). W jaki sposób pracować z nawykiem? Jak go zmienić trwale? Celem artykułu jest wyjaśnienie psychologicznych mechanizmów budowania nawyków i opracowanie wskazówek praktycznych dla logopedów, zwłaszcza prowadzących terapię dzieci.
Artykuły
Konkurs dla logopedów
Rozwiąż wykreślankę. Znajdź i skreśl podane wyrazy. Ułóż hasło z liter zapisanych w nieskreślonych kratkach i wyślij je (wraz ze swoim imieniem i nazwiskiem) e-mailem na adres: [email protected] do końca bieżącego miesiąca. Wygraj atrakcyjne nagrody.O utrwalaniu nowej umiejętności
Porady dla logopedów
Zapoznaj się z poradami dla logopedów.Słońce nad dzwonnicą
Cel: Utrwalanie normatywnej wymowy głosek syczących w mowie.Kto trzy słowa w zdanie schowa?
Cel: Utrwalenie wymowy głosek syczących w zdaniu.Wesołe pomysły
Cel: Utrwalanie wymowy głosek syczących w zdaniach.Zakazany owoc
Cel: Utrwalanie normatywnej wymowy głosek syczących.Zupa z rodzynkami
Cel: Utrwalanie normatywnej wymowy głosek syczących w zdaniu.Prawda o smoku wawelskim
Cel: Utrwalanie normatywnej wymowy głosek syczących w zdaniach.Tajemnica maselnicy pod dzwonnicą
Cel: Utrwalanie wymowy głosek syczących w mowie.Zdania bez końca
Cel: Utrwalanie wymowy głosek syczących w zdaniach złożonych.Trzy obrazy
Cel: Utrwalanie wymowy głosek syczących w mowie – omówienie.Niezwykły kosmos
Cel: Utrwalanie wymowy głosek syczących w wyrażeniachSłowik w zdaniu
Cel: Utrwalanie wymowy głosek syczących w zdaniu.Para za parą
Cel: Utrwalanie wymowy głosek syczących w wyrażeniach dwuwyrazowych.Złożone z kostki
Cel: Utrwalanie wymowy głosek syczących w zdaniu.Własne stworki
Cel: Utrwalanie normatywnej wymowy głosek syczących.Województwa w Polsce
Cel: Utrwalanie wymowy głosek syczących w zdaniu.Zadanie o smaku oscypka
Cel: Utrwalanie wymowy głosek syczących w zdaniu.Wesołe obrazki
Cel: Utrwalanie normatywnej realizacji głosek syczących w zdaniu.Bańki Sebastiana i Zuzanny
Cel: Utrwalanie normatywnej realizacji głosek syczących w zdaniu.Rozsypane pistacje
Cel: Utrwalanie wymowy głosek syczących w wyrazach.Nie od parady
Cel: Utrwalanie wymowy głosek szeregu syczącego w słowach.Krzyżówka gimnastyczna
Cel: Utrwalanie wymowy głosek syczących w wyrazie.Zaskakujące rebusy obrazkowe
Cel: Utrwalanie normatywnej wymowy głosek syczących w obrębie wyrazu.Rozsypanki literowe dla bystrych
Cel: Utrwalanie normatywnej wymowy głosek syczących w wyrazie.Rozsypanki sylabowe dla sprytnych
Cel: Utrwalanie wymowy głosek syczących w wyrazie.Na zamku i na scenie
Cel: Utrwalanie wymowy głosek syczących w wyrazie.Logopedyczne kółko i krzyżyk
Cel: Utrwalanie wymowy głosek syczących w obrębie wyrazu.Syczące domino
Cel: Utrwalanie wymowy głosek syczących w wyrazie.
Aktualnie przeglądasz
Wrzesień 2025 - Nr 78
