Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • JAK SPRAWIĆ, BY NOWA UMIEJĘTNOŚĆ STAŁA SIĘ NAWYKIEM? W JAKI SPOSÓB SKUTECZNIE WSPIERAĆ PACJENTÓW LOGOPEDYCZNYCH W UTRWALANIU NOWYCH UMIEJĘTNOŚCI?

    Proces terapii mowy, jak większość oddziaływań terapeutycznych, wymaga czasu, cierpliwości i konsekwencji. Często działania terapeutyczne nakierowane na uzyskanie trwałego efektu opierają się na zmianie nawyków z destrukcyjnych lub nieadaptacyjnych na konstruktywne i nowe. Utrwalanie nowych umiejętności to praca, którą można opisać jako ,,dwa kroki do przodu, jeden w tył”. Na czas i trwałość zmiany nawyków wpływa wiele czynników – oprócz samej pracy z logopedą, konsekwencja działań pacjenta, motywacja, wsparcie środowiska, poziom odczuwanego stresu i oczywiście charakter i stopień nasilenia samej trudności. Według W. Wood nawyk to automatyczna reakcja behawioralna wywoływana przez określony kontekst sytuacyjny, powstała w wyniku powtarzania danej czynności, niezależna od świadomej intencji i często odporna na zmianę (Wood, 2019). W jaki sposób pracować z nawykiem? Jak go zmienić trwale? Celem artykułu jest wyjaśnienie psychologicznych mechanizmów budowania nawyków i opracowanie wskazówek praktycznych dla logopedów, zwłaszcza prowadzących terapię dzieci. 

Artykuły

  • Konkurs dla logopedów

    Rozwiąż wykreślankę. Znajdź i skreśl podane wyrazy. Ułóż hasło z liter zapisanych w nieskreślonych kratkach i wyślij je (wraz ze swoim imieniem i nazwiskiem) e-mailem na adres: [email protected] do końca bieżącego miesiąca. Wygraj atrakcyjne nagrody.
  • O utrwalaniu nowej umiejętności

  • Porady dla logopedów

    Zapoznaj się z poradami dla logopedów.
  • Słońce nad dzwonnicą

    Cel: Utrwalanie normatywnej wymowy głosek syczących w mowie.
  • Kto trzy słowa w zdanie schowa?

    Cel: Utrwalenie wymowy głosek syczących w zdaniu.
  • Wesołe pomysły

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek syczących w zdaniach.
  • Zakazany owoc

    Cel: Utrwalanie normatywnej wymowy głosek syczących.
  • Zupa z rodzynkami

    Cel: Utrwalanie normatywnej wymowy głosek syczących w zdaniu.
  • Prawda o smoku wawelskim

    Cel: Utrwalanie normatywnej wymowy głosek syczących w zdaniach.
  • Tajemnica maselnicy pod dzwonnicą

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek syczących w mowie.
  • Zdania bez końca

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek syczących w zdaniach złożonych.
  • Trzy obrazy

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek syczących w mowie – omówienie.
  • Niezwykły kosmos

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek syczących w wyrażeniach
  • Słowik w zdaniu

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek syczących w zdaniu.
  • Para za parą

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek syczących w wyrażeniach dwuwyrazowych.
  • Złożone z kostki

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek syczących w zdaniu.
  • Własne stworki

    Cel: Utrwalanie normatywnej wymowy głosek syczących.
  • Województwa w Polsce

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek syczących w zdaniu.
  • Zadanie o smaku oscypka

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek syczących w zdaniu.
  • Wesołe obrazki

    Cel: Utrwalanie normatywnej realizacji głosek syczących w zdaniu.
  • Bańki Sebastiana i Zuzanny

    Cel: Utrwalanie normatywnej realizacji głosek syczących w zdaniu.
  • Rozsypane pistacje

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek syczących w wyrazach.
  • Nie od parady

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek szeregu syczącego w słowach.
  • Krzyżówka gimnastyczna

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek syczących w wyrazie.
  • Zaskakujące rebusy obrazkowe

    Cel: Utrwalanie normatywnej wymowy głosek syczących w obrębie wyrazu.
  • Rozsypanki literowe dla bystrych

    Cel: Utrwalanie normatywnej wymowy głosek syczących w wyrazie.
  • Rozsypanki sylabowe dla sprytnych

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek syczących w wyrazie.
  • Na zamku i na scenie

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek syczących w wyrazie.
  • Logopedyczne kółko i krzyżyk

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek syczących w obrębie wyrazu.
  • Syczące domino

    Cel: Utrwalanie wymowy głosek syczących w wyrazie.

Aktualnie przeglądasz

Wrzesień 2025 - Nr 78
APA 78 okadka.300dpi_Strona_1