Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • DIAGNOZA I TERAPIA ZABURZEŃ GŁOSU U DZIECI.

    Prawidłowa emisja głosu jest elementem niezbędnym do zaspokojenia jednej z fundamentalnych potrzeb człowieka – komunikacji1. Rozwój głosu jest ściśle związany z rozwojem umiejętności komunikacyjnych. W trakcie procesu komunikacji ludzie wspierają, inicjują i modyfikują relacje interpersonalne, określają swoje role i pozycje w społeczeństwie, a także definiują własne zainteresowania i kierunki rozwoju2. Poprawna emisja głosu warunkuje sprawność realizacyjną procesu komunikacji werbalnej (w rozumieniu mowy głośnej). Istnieją czynniki, które mogą zakłócać przebieg komunikacji, np. zaburzenia głosu. Podaje się, że częstość występowania dysfonii w populacji pediatrycznej mieści się w szacunkowym zakresie 6–24%3. Zaburzenia głosu wymagają dokładnej i interdyscyplinarnej diagnozy, dzięki której można wybrać skuteczne metody terapii.

Artykuły

  • Konkurs dla logopedów

    Sprawdź swoją wiedzę i rozwiąż znajdujący się poniżej rebus. Otrzymane hasło (wraz ze swoim imieniem i nazwiskiem) wyślij e-mailem na adres: [email protected] do końca bieżącego miesiąca. Wygraj atrakcyjne nagrody.
  • Porady dla Logopedy

    Poznaj 3 porady dla logopedy.
  • Ala i koleżanki

    Cel: Usprawnianie zwarcia fonacyjnego, kontrola rozziewów samogłoskowych.
  • Samogłoskowa kostka

    Cel: Trenowanie fonacji podczas otwartego traktu wokalnego, usprawnianie pracy głośni, wydłużanie maksymalnego czasu fonacji (MPT).
  • Mruczące gimnastykowanie

    Cel: Koordynacja miofunkcjonalna, wzmocnienie rezonansu i natężenia głosu.
  • Kolorowe muszelki

    Cel: Analiza wzrokowo-słuchowa, wzmocnienie rezonansu i natężenia głosu.
  • Zjeżdżalnia dla głosu

    Cel: Koordynacja oddechowo-fonacyjna, wzmocnienie rezonansu i natężenia głosu, kształtowanie świadomości intonacyjnej.
  • Zakupy na [m]edal

    Cel: Usprawnianie koordynacji fonacyjno-artykulacyjnej, poprawa dźwięczności głosu.
  • Siała baba mak

    Cel: Usprawnianie koordynacji fonacyjno-artykulacyjnej, poprawa dźwięczności głosu.
  • Samogłoskowa syrena

    Cel: Trenowanie fonacji podczas otwierania i zwężania traktu wokalnego, usprawnianie pracy głośni, kształtowania świadomości intonacyjnej.
  • Droga na Marsa

    Cel: Trenowanie fonacji podczas otwierania i zwężania traktu wokalnego, usprawnianie pracy głośni.
  • „Gul gul” – płukanie gardła

    Cel: Usprawnianie zwarcia podniebienno-gardłowego, wzmacnianie mięśni podniebienia miękkiego.
  • Bezzębne czytanie

    Cel: Usprawnianie mięśnia okrężnego ust, poprawa wyrazistości artykulacyjnej.
  • Glonojad – zasysanie języka

    Cel: Usprawnianie mięśni narządów artykulacyjnych, rozluźnianie przestrzeni tarczowo-gnykowej.
  • Pomidorowa wycinanka

    Cel: Koordynacja oddechowo-fonacyjna, wzmocnienie rezonansu i poprawa brzmienia głosu.
  • Rodzina dżdżownicy

    Cel: Koordynacja oddechowo-fonacyjna, wzmocnienie rezonansu i poprawa brzmienia głosu.
  • Plan tygodniowy – Dbam o głos! Cz. 1

    Cel: Utrwalanie dobrych nawyków wspierających higienę głosu.
  • Buczący samochodzik (Lip Trill)

    Cel: Trenowanie fonacji podczas półzamkniętego traktu wokalnego, usprawnianie pracy głośni, kształtowaniaświadomości intonacyjnej.
  • Samogłoski w kropki

    Cel: Utrwalanie właściwego kształtu i brzmienia samogłosek.
  • Lustereczko, powiedz przecie…

    Cel: Utrwalanie właściwego, spoczynkowego toru oddechowego, korygowanie ruchu ramion w trakcieoddychania.
  • Pozycja krzesełkowa

    Cel: Pogłębianie kinestezji struktur biorących udział w odpowiednim oddychaniu.
  • Czego nie ma ryba? – krzyżówka

    Cel: Nawiązanie do tematu związanego z zasadami higieny głosu.
  • Mamusina trąbka

    Cel: Koordynacja oddechowo-fonacyjna, wzmocnienie rezonansu i natężenia głosu.
  • Leżę i mruczę

    Cel: Koordynacja oddechowo-fonacyjna, stabilizowanie fonacji.
  • Leżę i syczę

    Cel: Relaksacja, reedukacja fizjologicznego sposobu oddychania, stabilizacja fazy wydechowej.
  • Ludzkie reakcje

    Cel: Rozluźnienie i przywrócenie naturalnej pozycji krtani.
  • Dmuchamy bańki

    Cel: Kontrola aerodynamiczna wydychanego powietrza.
  • Zagubione kropki muchomora

    Cel: Usprawnianie gospodarki i dynamiki oddechowej.
  • Sylabowe nutki

    Cel: Wypracowanie miękkiego zwarcia fonacyjnego i wzmocnienie rezonansu.
  • Ciuchcia oddechowa

    Cel: Usprawnianie gospodarki i dynamiki oddechowej.

Aktualnie przeglądasz

Wrzesień 2024 - Nr 66
APA66 okladka_300dpi_Strona_1