Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • ROZWÓJ MOWY A ZABURZENIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ

    Właściwe działanie układu sensorycznego jest niezbędnie potrzebne do harmonijnego rozwoju człowieka. Wywiera korzystne działanie na sprawność umysłową, aktywność ruchową, twórcze myślenie, samoobsługę, funkcje poznawcze, na „(…) zdolność do nauki 1 oraz samoocenę. Nie należy lekceważyć związku integracji sensorycznej z rozwojem emocjonalnym i społecznym. Postrzeganie zmysłowe stanowi podstawę tworzenia wizerunku rzeczywistości” 2 . Ma też niebagatelny wpływ na rozwój mowy i języka, zdolności komunikacyjnych oraz funkcji oralnych i sprawności narządów artykulacyjnych. W artykule omówiono najważniejsze zagadnienia związane z pojęciem integracji sensorycznej, a także wyjaśniono wpływ zaburzeń przetwarzania zmysłowego na rozwój mowy, komunikacji, sprawności sfery orofacjalnej i artykulacji. W części praktycznej przedstawiono sposoby wspomagania rozwoju mowy, usprawniania sfery orofacjalnej i artykulacji z wykorzystaniem elementów terapii integracji sensorycznej.

Artykuły

  • Konkurs dla logopedów

    Rozwiąż krzyżówkę. W różowe pola przed słowami zapisanymi w krzyżówce wpisz litery przypisane do ich poprawnej definicji. Otrzymany ciąg liter zapisanych na różowych polach czytany od góry do dołu utworzy kod liter – hasło. Wyślij je (wraz ze swoim imieniem i nazwiskiem) e-mailem na adres: [email protected] do końca bieżącego miesiąca. Wygraj atrakcyjne nagrody.
  • Porady dla Logopedy

    Przeczytaj dwie porady dla Logopedów.
  • Dywaniki

    Cel: Utrwalanie wymowy głoski [š] w zdaniach, stymulowanie układu proprioceptywnego i przedsionkowego, usprawnianie systemu wzrokowego, doskonalenie mechanizmu stabilizacji i reakcji równoważnych, usprawnianie koordynacji ruchowej, doskonalenie mechanizmów planowania motorycznego, rozwijanie orientacji przestrzennej.
  • Deskorolka

    Cel: Utrwalanie wymowy głoski [š] w wyrażeniach dwuwyrazowych, stymulowanie układu przedsionkowego, rozwijanie systemu proprioceptywnego, dotykowego i wzrokowego, kształtowanie właściwej dystrybucji napięcia mięśniowego, doskonalenie mechanizmów planowania motorycznego, rozwijanie koordynacji ruchowej oraz logicznego myślenia.
  • Huśtawka

    Cel: Utrwalanie wymowy głoski [š] w nagłosie wyrazów, stymulowanie układu przedsionkowego, stymulacja proprioceptywna, doskonalenie mechanizmów planowania motorycznego, doskonalenie dystrybucji napięcia mięśniowego, integrowanie odruchów tonicznych, rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz przekraczanie linii środkowej ciała.
  • Masaż sensoryczny

    Cel: Utrwalanie wymowy głoski [š] w krótkich tekstach, stymulowanie propriocepcji i czuciapowierzchniowego, różnicowanie bodźców dotykowych, stymulacja przedsionkowa oraz rozwójdystrybucji napięcia mięśniowego.
  • Ścieżka sensoryczna

    Cel: Utrwalanie wymowy wybranej głoski w trzech pozycjach w logotomach, stymulowanie układu przedsionkowego, czucia powierzchniowego i głębokiego, doskonalenie reakcji równoważnych, kształtowanie mechanizmów planowania motorycznego, stymulacja wzrokowa, rozwijanie orientacji przestrzennej, doskonalenie dystrybucji napięcia mięśniowego, rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
  • Stereognozja

    Cel: Utrwalanie wymowy głoski [š] w wygłosie wyrazów oraz stymulowanie układu dotykowego, doskonalenie stereognozji, usprawnianie pamięci wzrokowej, różnicowanie bodźców dotykowych, doskonalenie czytania.
  • Tor przeszkód – ćwiczenia narządów artykulacyjnych

    Cel: Usprawnianie narządów artykulacyjnych, stymulowanie systemów: przedsionkowego, proprioceptywnego i dotykowego, doskonalenie mechanizmów planowania motorycznego, kształtowanie dystrybucji napięcia mięśniowego, usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej, stymulowanie reakcji równoważnych.
  • Chmurka – ćwiczenie oddechowe

    Cel: Doskonalenie umiejętności gospodarowania wydychanym powietrzem, wydłużanie fazy wydechowej, usprawnianie pracy mięśnia okrężnego ust i mięśni policzków, doskonalenie umiejętności koncentracji uwagi
  • Stymulacja wewnątrz jamy ustnej

    Cel: Usprawnienie czucia narządów artykulacyjnych (tzw. kinestezja artykulacyjna), doskonalenie motoryki sfery orofacjalnej, integracja zmysłu czucia powierzchniowego i somatognozji, stymulacja smakowa – rozwijanie zmysłu smaku i węchu.
  • Balony sensoryczne – poszerzanie zasobu leksykalnego dziecka

    Cel: Rozbudowa słownictwa, usprawnianie czucia powierzchniowego i stereognozji.
  • Trampolina i instrumenty – ćwiczenia słuchowe

    Cel: Usprawnianie zmysłu słuchu, doskonalenie uwagi słuchowej, stymulacja przedsionkowa i proprioceptywna, doskonalenie słuchu fonemowego, rozwijanie reakcji równoważnych, kształtowanie mechanizmów planowania motorycznego, usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
  • Pojemnik z grochem – proste słowa

    Cel: Doskonalenie wymowy prostych słów i stymulowanie czucia powierzchniowego, stymulacja proprioceptywna, rozwijanie motoryki małej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej.
  • Równoważnia – sylaby otwarte

    Cel: Utrwalanie wymowy sylab otwartych i stymulowanie układu przedsionkowego, usprawnianie czucia głębokiego, doskonalenie reakcji równoważnych i mechanizmów planowania motorycznego, kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, rozwijanie dystrybucji napięcia mięśniowego.
  • Odgłosy zwierząt i otoczenia – wyrażenia dźwiękonaśladowcze

    Cel: Utrwalanie znajomości wyrażeń dźwiękonaśladowczych (odgłosów zwierząt), stymulowanie systemu dotykowego oraz percepcji wzrokowej.
  • Butelka i piłka – samogłoski

    Cel: Utrwalanie wymowy samogłosek i usprawnianie motoryki małej, kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

Aktualnie przeglądasz

Maj 2024 - Nr 62
APA 62 okladka.300dpi_Strona_1