Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • „TO, ŻE MILCZĘ, NIE ZNACZY, ŻE NIE MAM NIC DO POWIEDZENIA”. KOMUNIKACJA WSPOMAGAJĄCA I ALTERNATYWNA (AAC) – SKUTECZNOŚĆ JEJ STOSOWANIA I ZNACZENIE DLA OSÓB Z TRUDNOŚCIAMI KOMUNIKACYJNYMI

    Jednym z podstawowych praw człowieka jest prawo do komunikacji – wyrażania swoich potrzeb, myśli, idei, pragnień. Niestety nie każda osoba może korzystać z tego prawa. Trudno jednoznacznie określić, ile osób w Polsce nie ma szansy na bycie usłyszanym. Nie komunikuje się werbalnie i nie ma dostępu do narzędzi dających szansę na wyrażenie siebie. W środowisku rodziców i terapeutów nadal krążą błędne przekonania i mity związane z AAC, czyli wspomagającymi i alternatywnymi metodami komunikacji. Konsekwencją tego jest między innymi późny czas, w którym jest podejmowana konieczna interwencja logopedyczna. Ponadto bez możliwości skutecznego komunikowania się trudniej rozwijać inne umiejętności.

Artykuły

  • Kwietniowa łąka

    Cel: Poszerzanie zasobu słownictwa, utrwalanie wymowy głosek tzw. trzech szeregów logopedycznych, doskonalenie percepcji wzrokowej i koordynacji pracy oko-ręka.
  • Kącik Rodzica

    Cechy i umiejętności dobrego partnera komunikacyjnego
  • Wiosna w ogrodzie

    Cel: Utrwalanie wymowy głoski [r], poszerzanie zasobu słownictwa.
  • Konkurs dla logopedów

    Rozwiąż wykreślankę. Znajdź i skreśl nazwy produktów związanych z AAC: aplikacji, baz symboli, programów, rodzajów znaków. Słowa ukryte są w poziomie, pionie i na skos (także od dołu do góry). Otrzymane z nieskreślonych liter hasło (wraz ze swoim imieniem i nazwiskiem) wyślij e-mailem na adres: [email protected] do końca bieżącego miesiąca. Wygraj atrakcyjne nagrody.
  • Porady dla Logopedy

    Poznaj kilka naszych porad dla logopedów.
  • Podkładka – jedzenie

    Cel: Wspieranie rozumienia, modelowanie nowych słów, wykorzystanie codziennej rutyny do uczenia.
  • Słownictwo rdzeniowe

    Cel: Modelowanie, wspieranie rozumienia komunikatów werbalnych, nauka dokonywania wyboru.
  • Puszczanie baniek mydlanych

    Cel: Nauka modelowania słownictwa podczas aktywności, wizualne wspieranie rozumienia.
  • Wybór słownictwa do określonych czynności

    Cel: Zebranie jak największej liczby słów, które można modelować w danym kontekście, podczas wykonywania czynności.
  • Gdzie mieszkają zwierzątka?

    Cel: Wprowadzenie w czytanie uczestniczące. Doskonalenie słuchania, czekania na swoją kolej, dokańczania, odpowiadania, nazywania, wybierania.
  • Słowny kalendarz rdzeniowy

    Cel: Wyrabianie systematyczności we wprowadzaniu nowych słów i codziennej nauce poprzez modelowanie.
  • Profil komunikacyjny

    Cel: Ustalenie, jakie znaczenie komunikacyjne niosą zachowania, wokalizacje/słowa i gesty ucznia. Ustalenie, co uczeń komunikuje swoim zachowaniem.
  • Funkcje komunikacyjne

    Cel: Przypomnienie różnych funkcji komunikacyjnych1. Refleksja nad tym, czy w codziennych komunikatach nie dominuje proszenie. Wdrażanie różnych funkcji komunikacji w codzienne życie.

Aktualnie przeglądasz

Kwiecień 2026 - Nr 61
APA_61 okladka.300dpi_Strona_1