Spis treści wydania drukowanego
Temat numeru
DIAGNOZA I TERAPIA WYMOWY GŁOSEK [f, v]
Głoski [v] i [f] są jednymi z tych, które w mowie dziecka pojawiają się najwcześniej. Już dwulatek powinien wypowiadać je prawidłowo 1 . Zaburzenia wymowy tej pary głosek najczęściej dotyczą jedynej cechy, która je różni, czyli dźwięczności. Zdarzają się także nieprawidłowości polegające na deformacji lub zastępowaniu głosek [v] i [f] innymi. Są to jednak dość rzadko spotykane wady 2 . Zaburzenie wymowy omawianych głosek nie doczekało się swojej własnej nazwy, jak na przykład głoski [k, g] – kappacyzm, i głoska [r] – reranie/rotacyzm, a w klasyfikacjach dyslalii ujmuje się je w kategorii „inne” 3 .
Artykuły
Konkurs dla logopedów
Rozwiąż krzyżówkę. Dopasuj odpowiednio hasła do zaznaczonej kolorem frazy głównej. Otrzymane z liter zapisanych w ponumerowanych kratkach hasło (wraz ze swoim imieniem i nazwiskiem) wyślij e-mailem na adres: [email protected] do końca bieżącego miesiąca. Wygraj atrakcyjne nagrody.Porady dla Logopedy
Przeczytaj 3 porady dla logopedy.Urodziny babci Wandy
Cel: Doskonalenie umiejętności wypowiadania głosek [v] i [f] w mowie spontanicznej.W ZOO
Cel: Doskonalenie umiejętności wymawiania głosek [f] i [v] w mowie spontanicznej.Nazwij i ułóż zdanie
Cel: Utrwalenie wymowy głosek [f] i [v] w zdaniach.Wycieczka do Wałcza – uzupełnij zdania
Cel: Utrwalenie wymowy głoski [v] w zdaniach.Wyrażenia przyimkowe
Cel: Doskonalenie umiejętności wymawiania głosek [f] i [v] w wyrażeniach przyimkowych.Balonowa zagadka
Cel: Różnicowanie głosek [v] i [f] w parach wyrazów.Losowanie
Cel: Doskonalenie umiejętności wymawiania głoski [f] w parach wyrazów.Na tablicy
Cel: Utrwalenie umiejętności wymawiania głoski [f] w parach wyrazów.Rzuć kostką
Cel: Doskonalenie umiejętności wymawiania głoski [v] w nagłosie w parach wyrazów.Walizki
Cel: Utrwalenie wymowy głoski [v] w wyrażeniach dwuwyrazowych.Owocowa krzyżówka
Cel: Doskonalenie umiejętności różnicowania słuchowego głosek [f] i [v] w śródgłosie wyrazów.Czerwona wykreślanka
Cel: Utrwalenie wymowy głoski [v] w śródgłosie wyrazów, ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej.Pół na pół
Cel: Utrwalenie wymowy głoski [v] w śródgłosie, doskonalenie syntezy wzrokowej.Domino z wąsami
Cel: Utrwalenie wymowy głoski [v] w nagłosie wyrazów.Dokąd oni wyjechali?
Cel: Utrwalenie wymowy głoski [v] w nagłosie wyrazów, doskonalenie umiejętności poprawnego budowania zdań.Buty stonogi
Cel: Utrwalenie wymowy głoski [v] w śródgłosie logotomów.Posegreguj sylaby
Cel: Utrwalenie wypowiadania głoski [v] w nagłosie sylab.Droga do przedszkola
Cel: Utrwalenie wymowy głoski [v] w logotomach między samogłoskami, doskonalenie umiejętności grafomotorycznych.Rozsypane koraliki
Cel: Utrwalenie wypowiadania głoski [v] w nagłosie sylab.Co tu się ukryło?
Cel: Utrwalenie wymowy głoski [v] w izolacji.Połącz kropki
Cel: Utrwalenie wypowiadania głoski [v] w izolacji, doskonalenie umiejętności grafomotorycznych.Znajdź cień z detektywem
Cel: Doskonalenie umiejętności wypowiadania głoski [f] w wygłosie wyrazów.Podpisz obrazki
Cel: Utrwalenie wymowy głoski [f] w wygłosie, nauka właściwej pisowni wyrazów z ubezdźwięczniającą się końcówką.Przestaw litery
Cel: Utrwalenie wymowy głoski [f] w śródgłosie wyrazów.Przeskakiwanka
Cel: Utrwalenie poprawnej wymowy głoski [f] w śródgłosie wyrazów.Sylabowy detektyw
Cel: Doskonalenie wymowy głoski [f] w nagłosie wyrazów, doskonalenie umiejętności wyodrębniania pierwszej sylaby w wyrazie.Popatrz i zgadnij
Cel: Utrwalenie wymowy głoski [f] w nagłosie wyrazów.Pawi ogon
Cel: Utrwalenie wymowy głoski [f] w nagłosie sylab, doskonalenie motoryki małej.Napisz po śladzie
Cel: Utrwalenie wymowy głoski [f] w nagłosie sylab, doskonalenie umiejętności grafomotorycznych.Fasolki wszystkich smaków
Cel: Utrwalenie wymowy głoski [f] w śródgłosie logotomów.Koncert Frani
Cel: Utrwalenie wymowy głoski [f] w śródgłosie logotomów.Lecimy do ula
Cel: Utrwalenie wymowy głoski [f] w nagłosie sylab.Kolorowe jajka
Cel: Utrwalenie wymowy głoski [f] w nagłosie sylab.Litery do pary
Cel: Utrwalenie wymowy głoski [f] w izolacji.Morskie fale
Cel: Utrwalenie wymowy głoski [f] w izolacji, doskonalenie umiejętności grafomotorycznych.Posłuchaj i wpisz
Cel: Doskonalenie umiejętności różnicowania głosek [f] i [v] w wyrażeniach przyimkowych.Zabawa w chowanego
Cel: Doskonalenie umiejętności różnicowania słuchowego głosek [f] i [v] w śródgłosie wyrazów.Na zakupy
Cel: Doskonalenie umiejętności różnicowania słuchowego głosek [f] i [v].Co nie pasuje?
Cel: Doskonalenie umiejętności różnicowania głosek [f] i [v] w nagłosie wyrazów.
Aktualnie przeglądasz
Marzec 2024 - Nr 60
