Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • DIAGNOZA I TERAPIA WYMOWY GŁOSEK [f, v]

    Głoski [v] i [f] są jednymi z tych, które w mowie dziecka pojawiają się najwcześniej. Już dwulatek powinien wypowiadać je prawidłowo 1 . Zaburzenia wymowy tej pary głosek najczęściej dotyczą jedynej cechy, która je różni, czyli dźwięczności. Zdarzają się także nieprawidłowości polegające na deformacji lub zastępowaniu głosek [v] i [f] innymi. Są to jednak dość rzadko spotykane wady 2 . Zaburzenie wymowy omawianych głosek nie doczekało się swojej własnej nazwy, jak na przykład głoski [k, g] – kappacyzm, i głoska [r] – reranie/rotacyzm, a w klasyfikacjach dyslalii ujmuje się je w kategorii „inne” 3 . 

Artykuły

  • Konkurs dla logopedów

    Rozwiąż krzyżówkę. Dopasuj odpowiednio hasła do zaznaczonej kolorem frazy głównej. Otrzymane z liter zapisanych w ponumerowanych kratkach hasło (wraz ze swoim imieniem i nazwiskiem) wyślij e-mailem na adres: [email protected] do końca bieżącego miesiąca. Wygraj atrakcyjne nagrody.
  • Porady dla Logopedy

    Przeczytaj 3 porady dla logopedy.
  • Urodziny babci Wandy

    Cel: Doskonalenie umiejętności wypowiadania głosek [v] i [f] w mowie spontanicznej.
  • W ZOO

    Cel: Doskonalenie umiejętności wymawiania głosek [f] i [v] w mowie spontanicznej.
  • Nazwij i ułóż zdanie

    Cel: Utrwalenie wymowy głosek [f] i [v] w zdaniach.
  • Wycieczka do Wałcza – uzupełnij zdania

    Cel: Utrwalenie wymowy głoski [v] w zdaniach.
  • Wyrażenia przyimkowe

    Cel: Doskonalenie umiejętności wymawiania głosek [f] i [v] w wyrażeniach przyimkowych.
  • Balonowa zagadka

    Cel: Różnicowanie głosek [v] i [f] w parach wyrazów.
  • Losowanie

    Cel: Doskonalenie umiejętności wymawiania głoski [f] w parach wyrazów.
  • Na tablicy

    Cel: Utrwalenie umiejętności wymawiania głoski [f] w parach wyrazów.
  • Rzuć kostką

    Cel: Doskonalenie umiejętności wymawiania głoski [v] w nagłosie w parach wyrazów.
  • Walizki

    Cel: Utrwalenie wymowy głoski [v] w wyrażeniach dwuwyrazowych.
  • Owocowa krzyżówka

    Cel: Doskonalenie umiejętności różnicowania słuchowego głosek [f] i [v] w śródgłosie wyrazów.
  • Czerwona wykreślanka

    Cel: Utrwalenie wymowy głoski [v] w śródgłosie wyrazów, ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej.
  • Pół na pół

    Cel: Utrwalenie wymowy głoski [v] w śródgłosie, doskonalenie syntezy wzrokowej.
  • Domino z wąsami

    Cel: Utrwalenie wymowy głoski [v] w nagłosie wyrazów.
  • Dokąd oni wyjechali?

    Cel: Utrwalenie wymowy głoski [v] w nagłosie wyrazów, doskonalenie umiejętności poprawnego budowania zdań.
  • Buty stonogi

    Cel: Utrwalenie wymowy głoski [v] w śródgłosie logotomów.
  • Posegreguj sylaby

    Cel: Utrwalenie wypowiadania głoski [v] w nagłosie sylab.
  • Droga do przedszkola

    Cel: Utrwalenie wymowy głoski [v] w logotomach między samogłoskami, doskonalenie umiejętności grafomotorycznych.
  • Rozsypane koraliki

    Cel: Utrwalenie wypowiadania głoski [v] w nagłosie sylab.
  • Co tu się ukryło?

    Cel: Utrwalenie wymowy głoski [v] w izolacji.
  • Połącz kropki

    Cel: Utrwalenie wypowiadania głoski [v] w izolacji, doskonalenie umiejętności grafomotorycznych.
  • Znajdź cień z detektywem

    Cel: Doskonalenie umiejętności wypowiadania głoski [f] w wygłosie wyrazów.
  • Podpisz obrazki

    Cel: Utrwalenie wymowy głoski [f] w wygłosie, nauka właściwej pisowni wyrazów z ubezdźwięczniającą się końcówką.
  • Przestaw litery

    Cel: Utrwalenie wymowy głoski [f] w śródgłosie wyrazów.
  • Przeskakiwanka

    Cel: Utrwalenie poprawnej wymowy głoski [f] w śródgłosie wyrazów.
  • Sylabowy detektyw

    Cel: Doskonalenie wymowy głoski [f] w nagłosie wyrazów, doskonalenie umiejętności wyodrębniania pierwszej sylaby w wyrazie.
  • Popatrz i zgadnij

    Cel: Utrwalenie wymowy głoski [f] w nagłosie wyrazów.
  • Pawi ogon

    Cel: Utrwalenie wymowy głoski [f] w nagłosie sylab, doskonalenie motoryki małej.
  • Napisz po śladzie

    Cel: Utrwalenie wymowy głoski [f] w nagłosie sylab, doskonalenie umiejętności grafomotorycznych.
  • Fasolki wszystkich smaków

    Cel: Utrwalenie wymowy głoski [f] w śródgłosie logotomów.
  • Koncert Frani

    Cel: Utrwalenie wymowy głoski [f] w śródgłosie logotomów.
  • Lecimy do ula

    Cel: Utrwalenie wymowy głoski [f] w nagłosie sylab.
  • Kolorowe jajka

    Cel: Utrwalenie wymowy głoski [f] w nagłosie sylab.
  • Litery do pary

    Cel: Utrwalenie wymowy głoski [f] w izolacji.
  • Morskie fale

    Cel: Utrwalenie wymowy głoski [f] w izolacji, doskonalenie umiejętności grafomotorycznych.
  • Posłuchaj i wpisz

    Cel: Doskonalenie umiejętności różnicowania głosek [f] i [v] w wyrażeniach przyimkowych.
  • Zabawa w chowanego

    Cel: Doskonalenie umiejętności różnicowania słuchowego głosek [f] i [v] w śródgłosie wyrazów.
  • Na zakupy

    Cel: Doskonalenie umiejętności różnicowania słuchowego głosek [f] i [v].
  • Co nie pasuje?

    Cel: Doskonalenie umiejętności różnicowania głosek [f] i [v] w nagłosie wyrazów.

Aktualnie przeglądasz

Marzec 2024 - Nr 60
okladka_APA60.300dpi_Strona_1