Spis treści wydania drukowanego
Temat numeru
NOWORODEK I NIEMOWLĘ U LOGOPEDY
W kompleksowej opiece i terapii noworodków i niemowląt, zwłaszcza dzieci urodzonych przedwcześnie, z wadami rozwojowymi i uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego (OUN), rola logopedy jest kluczowa, a jego wsparcie niezbędne. Niestety logopeda wciąż bywa postrzegany jako jedynie terapeuta mowy (a czasem głównie wymowy). Wielokrotnie z ust rodziców pada stwierdzenie: „przecież moje dziecko nie mówi”, co jest oczywiście prawdą w przypadku noworodków i niemowląt. Zanim jednak dziecko zacznie mówić, komunikuje się na wiele sposobów i przyjmuje pokarmy. Dlatego poradę logopedyczną należy rozpocząć od przedstawienia matce i ojcu roli logopedy w diagnozie i terapii najmłodszych dzieci. Warto także omówić z rodzicami znaczenie i cel zaangażowania ich w postępowanie profilaktyczne lub terapeutyczne. W praktyce zawodowej spotyka się pacjentów w wieku przedszkolnym z wadami wymowy, którzy nadal rano i wieczorem piją mleko z butelki i mają problemy z przyswajaniem twardszych produktów spożywczych. W niniejszym artykule zostanie wytłumaczony wpływ oralności pierwotnej i wtórnej na rozwój dziecka. Omówione zostaną także cele wczesnej interwencji logopedycznej.
Artykuły
Konkurs dla logopedów
Sprawdź swoją wiedzę i rozwiąż znajdującą się poniżej krzyżówkę. Wpisane w kolorowe pola litery, po ułożeniu w odpowiedniej kolejności, utworzą rozwiązanie. Hasło (wraz ze swoim imieniem i nazwiskiem) wyślij e-mailem na adres: [email protected] do końca bieżącego miesiąca. Wygraj atrakcyjne nagrody.Porady dla logopedy
Poznaj 6 porad dla logopedów.Tabela nowych doświadczeń smakowych (wersja I, dla logopedy)
Karta do notowania objawów zaburzeń karmienia doustnego
Bilans logopedyczny niemowlęcia, u którego rozpoczęto rozszerzanie diety
Bilans logopedyczny dziecka w wieku od 0. do 6. miesiąca życia
Tabela obserwacji karmienia (niezależnie od techniki)
Możliwe oznaki zaburzeń oralności werbalnej
Możliwe przyczyny i oznaki zaburzeń oralności pokarmowej
Przykłady stymulacji orofacjalnych
PEDIATRYCZNE ZABURZENIA KARMIENIA
U dziecka, u którego podejrzewamy pediatryczne zaburzenia karmienia (ang. pediatric feeding disorder ), trudności z jedzeniem doustnym powinny być obserwowane już w 1. roku życia i mogą trwać dłużej niż dwa tygodnie. To zaburzenie może wystąpić jako odosobniony problem lub współistnieć z chorobą organiczną lub nieprawidłowością strukturalną. Występuje u od 25% do 35% prawidłowo rozwijających się dzieci i u 75% dzieci z chorobą lub niepełnosprawnością (Katz i in. 2013).ORALNOŚĆ WTÓRNA
Oralność wtórna 2 rozpoczyna się w 6.–8. miesiącu życia wraz z wynikającymi ze wzrostu zmianami anatomicznymi (wydłużenie szyi, obniżenie krtani, powiększenie jamy ustnej, gardła) i neurologicznymi (coraz większa dobrowolna kontrola ruchów języka). Te zmiany anatomiczne i neurologiczne powodują, że niemowlę przestaje ssać łyżeczkę i zaczyna dobrowolnie kontrolować przyjmowanie pokarmu. W niniejszym artykule wyszczególniono etapy dojrzewania oralności, istotne z punktu widzenia karmienia, ale także wymiaru psychologicznego oraz komunikacyjno-językowego. Wiedza na ten temat jest niezbędna do zrozumienia przyczyn problemów, które mogą pojawić się w wyniku przedwczesnego porodu lub choroby genetycznej.
Aktualnie przeglądasz
Listopad 2023 - Nr 56