Spis treści wydania drukowanego
Temat numeru
O WYMOWIE DŹWIĘKÓW ROTYCZNYCH
Według większości badaczy głoska [r] pojawia się w mowie dziecka między 4. a 6. rokiem życia 1 . Jest ostatnim lub jednym z ostatnich dźwięków mowy, które dzieci opanowują. Towarzysząca realizacji głoski [r] wibracja apeksu jest szczególnie trudna, wymaga dużej precyzji ruchu, odpowiedniej elastyczności i ogólnej wysokiej sprawności motorycznej aparatu artykulacyjnego. 1
Artykuły
Konkurs dla logopedów
Sprawdź swoją wiedzę i rozwiąż znajdującą się poniżej krzyżówkę – jolkę. Wpisz poprawnie w kratki wszystkie podane wyrazy. Wpisane w kolorowe pola litery hasła ułatwią ci zadanie. Zdjęcie wypełnionej poprawnie krzyżówki (wraz ze swoim imieniem i nazwiskiem) wyślij e-mailem na adres: [email protected] do końca bieżącego miesiąca. Wygraj atrakcyjne nagrody.Kącik Rodzica
Sprawdź prezenty dla rodzicówPorady dla Logopedy
Poznaj porady dla logopedów42. Relacja z rodzinnej wyprawy
Cel: Rozwijanie umiejętności czytania i słuchania ze zrozumieniem, usprawnianie wypowiadania się na dany temat, utrwalanie wymowy głoski [r].41. Kolorowanka – utrwalanka
Cel: Utrwalenie wymowy głoski [r] w wyrazach i zdaniach, doskonalenie narracji.40. Różne czy takie same?
Cel: Utrwalenie wymowy głoski [r] w zdaniach złożonych i w narracji.39. Wzorowo, bo prawidłowo!
Cel: Doskonalenie umiejętności stosowania poprawnych form gramatycznych, utrwalenie wymowy głoski [r] w zdaniach złożonych.38. Zdania złożone do ułożenia
Cel: Utrwalenie wymowy głoski [r] w zdaniach złożonych.37. Frazeologizmy. Co to takiego?
Cel: Zapoznanie z wybranymi związkami frazeologicznymi, rozwijanie logicznego myślenia, wzbogacenie wiedzy o języku, utrwalenie wymowy głoski [r] w wypowiedzeniach.36. Trzy wyrazy, jedno zdanie – czas na ich porządkowanie
Cel: Utrwalenie wymowy głoski [r] w zdaniach prostych.35. Rozsypane wyrazy, pogubione zdania
Cel: Utrwalenie wymowy głoski [r] w zdaniach prostych, zachęcanie do aktywności słownej, doskonalenie uwagi i myślenia.34. Raz jeden, raz wiele
Cel: Nauka tworzenia liczby mnogiej, utrwalenie wymowy głoski [r] w wyrażeniach i zdaniach.33. Radzę sobie rewelacyjnie!
Cel: Doskonalenie wymowy głoski [r] w wyrażeniach.32. Kolorowo i radośnie
Cel: Utrwalenie wymowy głoski [r] w wyrażeniach.31. Zgrana para
Cel: Utrwalenie poprawnej wymowy głoski [r] w wyrażeniach.30. Czego tu brakuje?
Cel: Utrwalenie wymowy głoski [r] w wyrażeniach dwuwyrazowych, rozwijanie umiejętności czytania i sprawności manualnej.29. Lustro prawdę ci powie
Cel: Doskonalenie spostrzegawczości, usprawnianie czytania, utrwalanie wymowy głoski [r] w wyrazie i w zdaniu.28. Ukryte wyrazy
Cel: Utrwalenie wymowy głoski [r] w wyrazach i w zdaniach.27. „R” na bis
Cel: Doskonalenie umiejętności analizy słuchowej wyrazu, rozwijanie uwagi słuchowej, utrwalanie wymowy głoski [r] w wyrazach trudnych artykulacyjnie.26. W drogę
Cel: Doskonalenie umiejętności formułowania poprawnych konstrukcji zadaniowych, utrwalanie wymowy głoski [r] w wyrazach i zdaniach.25. Sprytny wzrok
Cel: Wzbogacanie zasobu leksykalnego, rozwijanie umiejętności wypowiadania się, utrwalanie wymowy głoski [r] w wyrazach i w narracji.24. Raz, dwa, trzy… „R” w obrazkach
Cel: Doskonalenie analizy słuchowej wyrazu, utrwalanie wymowy głoski [r] w wyrazach i wyrażeniach.23. Gdzie są te wyrazy?
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [r] w wyrazach i w zdaniach, rozwijanie kompetencji językowych, wzbogacanie zasobu słownictwa.22. Prostokątne puzzle
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [r] w wyrazach i wyrażeniach dwuwyrazowych, doskonalenie czytania, usprawnianie percepcji wzrokowej i koncentracji.21. Krzyżówka
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [r] w wyrazach i zdaniach.20. Która kategoria?
Cel: Rozwijanie umiejętności klasyfikowania, utrwalanie poprawnej wymowy głoski [r] w różnych pozycjach w wyrazie oraz w zdaniach prostych.19. Zgrany duet
Cel: Doskonalenie wymowy głoski [r] w wyrazach i zdaniach.18. Wyprawa po skarb
Cel: Doskonalenie percepcji wzrokowej, utrwalanie wymowy głoski [r] w wyrazach i narracji.17. Urodzinowe prezenty
Cel: Doskonalenie wymowy głoski [r] w zdaniach i narracji.16. W królestwie synonimów
Cel: Wzbogacanie zasobu słownictwa czynnego, rozwijanie zainteresowania językiem ojczystym, utrwalanie wymowy głoski [r] w wyrazach.15. Jarmark różności
Cel: Wzbogacanie zasobu słownictwa czynnego, rozwijanie logicznego myślenia i umiejętności tworzenia poprawnych konstrukcji zdaniowych, utrwalanie wymowy głoski [r].14. Trafne porównania
Cel: Doskonalenie tworzenia poprawnych konstrukcji zdaniowych, motywowanie do zapamiętania i stosowania porównań, utrwalanie wymowy głoski [r] w wyrazach i wyrażeniach.13. Radosne rymy obrazkowe
Cel: Rozwijanie świadomości fonologicznej, kształtowanie percepcji słuchowej – rozpoznawanie rymów, utrwalanie prawidłowej artykulacji głoski [r].12. Anagramy – literowe łamigłówki
Cel: Utrwalenie prawidłowej wymowy głoski [r] w różnych pozycjach wokalicznych oraz sąsiedztwach fonetycznych, doskonalenie percepcji wzrokowej, usprawnianie grafomotoryki.11. Teatr i jego czar
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [r] w różnych pozycjach w wyrazie, wzbogacanie zasobu leksykalnego.10. Ośmiornica Renatka
Cel: Nauka czytania metodą sylabową, utrwalanie wymowy głoski [r] w różnych pozycjach w wyrazie.9. Kret Rysio w labiryncie
Cel: Doskonalenie spostrzegawczości i wyobraźni przestrzennej oraz sprawności manualnej, doskonalenie wymowy głoski [r] w wyrazach.8. Sprytne oczko
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [r] w wyrazie, doskonalenie percepcji wzrokowej i koncentracji.7. Narracyjna wybieranka
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [r] w nagłosie, śródgłosie i wygłosie wyrazów, rozwijanie wyobraźni językowej i kompetencji narracyjnej.6. Ukryte RRRrrr
Cel: Doskonalenie wzorowej artykulacji głoski [r] w wygłosie wyrazu, usprawnianie koncentracji słuchowej i umiejętności wyodrębniania głoski w wygłosie.5. O rany! Gdzie mój cień?
Cel: Utrwalenie poprawnej wymowy głoski [r] w śródgłosie wyrazu, usprawnianie motoryki rąk i koordynacji wzrokowo-ruchowej.4. Lot spadochronem to frajda!
Cel: Utrwalenie wymowy głoski [r] w nagłosie wyrazów, doskonalenie analizy i syntezy sylabowej wyrazu.3. Ramki w plamki, kropki, wzorki
Cel: Doskonalenie wymowy głoski [r] w nagłosie wyrazów, zachęcanie do kreślenia znaków graficznych, usprawnienie grafomotoryki i poprawa sprawności manualnej.2. Raki-nieboraki
Cel: Utrwalenie prawidłowej wymowy głoski [r] w sylabach i logotomach, doskonalenie sprawności motorycznej rąk, rozwijanie koncentracji wzrokowo-ruchowej, doskonalenie oddychania.1. Truskawka – zdrowie i uroda
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [r] w logotomach, rozwijanie spostrzegawczości, precyzji manualnej i wytrwałości.
Aktualnie przeglądasz
Październik 2023 - Nr 55