Spis treści wydania drukowanego
Temat numeru
Zaburzenia ustnej fazy połykania – diagnoza i terapia
Połykanie, czyli przemieszczanie się pokarmu z jamy ustnej do przełyku, jest czynnością, która towarzyszy człowiekowi przez całe życie. Już w 11. – 12. tygodniu życia płodowego obserwuje się połykanie wód płodowych 1 . Przyjmuje się, że pojedyncze przełknięcie trwa około 1 sekundy 2 , a przeciętnie człowiek połyka 800 razy w ciągu dnia i kilka razy na godzinę w nocy, co daje około 1000 przełknięć na dobę 3 . Skoro sama czynność trwa tak krótko, można zatem łatwo obliczyć, że połykanie to zaledwie kilka minut pracy języka w ciągu 24 godzin. Czy rzeczywiście zatem nieprawidłowo realizowana czynność połykania może mieć tak istotne znaczenie dla rozwoju narządu żucia i artykulacji, że w ostatnich latach stała się przedmiotem szczególnej troski nie tylko logopedów, ale i ortodontów?
Artykuły
Konkurs dla logopedów
Wygraj nagrodęPorady dla Logopedy
Przeczytaj trzy pytania do logopedy.Etapy połykania – od fazy ustnej do fazy przełykowej
Karta kontrolna po zakończeniu terapii
32. Połykanie – karta oceny własnej pacjenta
Cel: Doskonalenie samokontroli pacjenta podczas utrzymywania prawidłowej pozycji spoczynkowej, połykania śliny, płynów i pokarmów.31. Jedzenie i picie bez kontroli w lustrze
Cel: Doskonalenie samokontroli pacjenta podczas połykania płynów i pokarmów. Wskazanie obszarów wymagających dalszej terapii.30. Różne konsystencje pokarmu
Cel: Doskonalenie umiejętności prawidłowego połykania większych kęsów pokarmu o różnorodnej konsystencji oraz płynów.29. Kanapka
Cel: Doskonalenie umiejętności prawidłowego połykania większych kęsów pokarmu.28. Szklanka wody
Cel: Doskonalenie umiejętności picia większych łyków wody.27. Picie przez słomkę
Cel: Wzmacnianie pracy mięśnia okrężnego warg. Kontrolowanie wielokrotnych, następujących po sobie przełknięć wody.26. Jedzenie i picie – kolacja
Cel: Kontrolowanie wielokrotnych, następujących po sobie przełknięć śliny podczas posiłków.25. Jedzenie i picie – obiad
Cel: Kontrolowanie wielokrotnych, następujących po sobie przełknięć śliny podczas posiłków.24. Jedzenie i picie – śniadanie
Cel: Kontrolowanie wielokrotnych, następujących po sobie przełknięć śliny podczas posiłków.23. Ssanie cukierka wraz z połykaniem śliny
Cel: Kontrolowanie wielokrotnych, następujących po sobie przełknięć śliny.22. Połykanie pokarmu stałego III
Cel: Nauka i utrwalenie prawidłowego połykania pokarmu stałego z zamkniętymi wargami.21. Połykanie musu III
Cel: Nauka i utrwalenie prawidłowego połykania pokarmu papkowatego z zamkniętymi wargami.20. Połykanie śliny III
Cel: Nauka i utrwalenie prawidłowego połykania śliny z zamkniętymi wargami.19. Połykanie wody II
Cel: Nauka i utrwalenie prawidłowego, kontrolowanego połykania wody, bez wsparcia czubka języka.18. Połykanie wody I
Cel: Nauka i utrwalenie prawidłowego, kontrolowanego połykania wody.17. Połykanie pokarmu stałego II
Cel: Nauka i utrwalenie prawidłowego, kontrolowanego połykania pokarmu stałego, bez wsparcia czubka języka.16. Połykanie musu II
Cel: Nauka i utrwalanie prawidłowego, kontrolowanego połykania pokarmu papkowatego, bez wsparcia czubka języka.15. Połykanie śliny II
Cel: Nauka i utrwalanie prawidłowego, kontrolowanego połykania śliny, bez wsparcia czubka języka.14. Połykanie pokarmu stałego I
Cel: Nauka i utrwalanie prawidłowego, kontrolowanego połykania pokarmu stałego.13. Połykanie musu I
Cel: Nauka i utrwalanie umiejętności prawidłowego, kontrolowanego połykania pokarmu papkowatego.12. Połykanie śliny I
Cel: Nauka i utrwalanie umiejętności prawidłowego, kontrolowanego połykania śliny.11. Dociśnij i przełknij
Cel: Nauka prawidłowego sposobu połykania śliny.10. Dociskanie do podniebienia
Cel: Wzmacnianie mięśni oraz utrwalanie ruchu świadomego unoszenia przedniej części języka.9. Żucie pokarmów z zamkniętą buzią
Cel: Utrwalanie prawidłowego wzorca żucia pokarmu stałego.8. Pozycja warg
Cel: Utrwalanie prawidłowej pozycji warg w spoczynku.7. Kontrola pozycji spoczynkowej języka
Cel: Samodzielne obserwowanie i kontrolowanie ułożenia języka na podniebieniu.6. Utrwalanie prawidłowej pozycji spoczynkowej języka
Cel: Uzyskanie oraz doskonalenie stabilizacji prawidłowej pozycji języka na podniebieniu.5. Zassanie języka z pokarmem stałym
Cel: Nauka prawidłowego żucia oraz formowania bolusa pokarmowego.4. Zassanie 3- i 5-punktowe
Cel: Wspomaganie pracy boków języka. Wytwarzanie podciśnienia niezbędnego do aktu połykania.3. Woda w hamaku (zassanie języka z wodą musem)
Cel: Utrzymywanie płynu na uniesionym, szczelnie dociśniętym do podniebienia języku – ćwiczenie prawidłowego ułożenia masy języka podczas połykania.2. Zassanie języka z płatkiem migdała
Cel: Wspomaganie pracy środkowej części języka. Wytwarzanie podciśnienia niezbędnego do aktu połykania.1. Spadochroniarze
Cel: Uzyskanie prawidłowego zassania języka do podniebienia – przygotowanie aparatu artykulacyjnego do realizacji prawidłowego przełknięcia.
Aktualnie przeglądasz
Wrzesień 2023 - Nr 54