Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • Zaburzenia ustnej fazy połykania – diagnoza i terapia

    Połykanie, czyli przemieszczanie się pokarmu z jamy ustnej do przełyku, jest czynnością, która towarzyszy człowiekowi przez całe życie. Już w 11. – 12. tygodniu życia płodowego obserwuje się połykanie wód płodowych 1 . Przyjmuje się, że pojedyncze przełknięcie trwa około 1 sekundy 2 , a przeciętnie człowiek połyka 800 razy w ciągu dnia i kilka razy na godzinę w nocy, co daje około 1000 przełknięć na dobę 3 . Skoro sama czynność trwa tak krótko, można zatem łatwo obliczyć, że połykanie to zaledwie kilka minut pracy języka w ciągu 24 godzin. Czy rzeczywiście zatem nieprawidłowo realizowana czynność połykania może mieć tak istotne znaczenie dla rozwoju narządu żucia i artykulacji, że w ostatnich latach stała się przedmiotem szczególnej troski nie tylko logopedów, ale i ortodontów?

Artykuły

  • Konkurs dla logopedów

    Wygraj nagrodę
  • Porady dla Logopedy

    Przeczytaj trzy pytania do logopedy.
  • Etapy połykania – od fazy ustnej do fazy przełykowej

  • Karta kontrolna po zakończeniu terapii

  • 32. Połykanie – karta oceny własnej pacjenta

    Cel: Doskonalenie samokontroli pacjenta podczas utrzymywania prawidłowej pozycji spoczynkowej, połykania śliny, płynów i pokarmów.
  • 31. Jedzenie i picie bez kontroli w lustrze

    Cel: Doskonalenie samokontroli pacjenta podczas połykania płynów i pokarmów. Wskazanie obszarów wymagających dalszej terapii.
  • 30. Różne konsystencje pokarmu

    Cel: Doskonalenie umiejętności prawidłowego połykania większych kęsów pokarmu o różnorodnej konsystencji oraz płynów.
  • 29. Kanapka

    Cel: Doskonalenie umiejętności prawidłowego połykania większych kęsów pokarmu.
  • 28. Szklanka wody

    Cel: Doskonalenie umiejętności picia większych łyków wody.
  • 27. Picie przez słomkę

    Cel: Wzmacnianie pracy mięśnia okrężnego warg. Kontrolowanie wielokrotnych, następujących po sobie przełknięć wody.
  • 26. Jedzenie i picie – kolacja

    Cel: Kontrolowanie wielokrotnych, następujących po sobie przełknięć śliny podczas posiłków.
  • 25. Jedzenie i picie – obiad

    Cel: Kontrolowanie wielokrotnych, następujących po sobie przełknięć śliny podczas posiłków.
  • 24. Jedzenie i picie – śniadanie

    Cel: Kontrolowanie wielokrotnych, następujących po sobie przełknięć śliny podczas posiłków.
  • 23. Ssanie cukierka wraz z połykaniem śliny

    Cel: Kontrolowanie wielokrotnych, następujących po sobie przełknięć śliny.
  • 22. Połykanie pokarmu stałego III

    Cel: Nauka i utrwalenie prawidłowego połykania pokarmu stałego z zamkniętymi wargami.
  • 21. Połykanie musu III

    Cel: Nauka i utrwalenie prawidłowego połykania pokarmu papkowatego z zamkniętymi wargami.
  • 20. Połykanie śliny III

    Cel: Nauka i utrwalenie prawidłowego połykania śliny z zamkniętymi wargami.
  • 19. Połykanie wody II

    Cel: Nauka i utrwalenie prawidłowego, kontrolowanego połykania wody, bez wsparcia czubka języka.
  • 18. Połykanie wody I

    Cel: Nauka i utrwalenie prawidłowego, kontrolowanego połykania wody.
  • 17. Połykanie pokarmu stałego II

    Cel: Nauka i utrwalenie prawidłowego, kontrolowanego połykania pokarmu stałego, bez wsparcia czubka języka.
  • 16. Połykanie musu II

    Cel: Nauka i utrwalanie prawidłowego, kontrolowanego połykania pokarmu papkowatego, bez wsparcia czubka języka.
  • 15. Połykanie śliny II

    Cel: Nauka i utrwalanie prawidłowego, kontrolowanego połykania śliny, bez wsparcia czubka języka.
  • 14. Połykanie pokarmu stałego I

    Cel: Nauka i utrwalanie prawidłowego, kontrolowanego połykania pokarmu stałego.
  • 13. Połykanie musu I

    Cel: Nauka i utrwalanie umiejętności prawidłowego, kontrolowanego połykania pokarmu papkowatego.
  • 12. Połykanie śliny I

    Cel: Nauka i utrwalanie umiejętności prawidłowego, kontrolowanego połykania śliny.
  • 11. Dociśnij i przełknij

    Cel: Nauka prawidłowego sposobu połykania śliny.
  • 10. Dociskanie do podniebienia

    Cel: Wzmacnianie mięśni oraz utrwalanie ruchu świadomego unoszenia przedniej części języka.
  • 9. Żucie pokarmów z zamkniętą buzią

    Cel: Utrwalanie prawidłowego wzorca żucia pokarmu stałego.
  • 8. Pozycja warg

    Cel: Utrwalanie prawidłowej pozycji warg w spoczynku.
  • 7. Kontrola pozycji spoczynkowej języka

    Cel: Samodzielne obserwowanie i kontrolowanie ułożenia języka na podniebieniu.
  • 6. Utrwalanie prawidłowej pozycji spoczynkowej języka

    Cel: Uzyskanie oraz doskonalenie stabilizacji prawidłowej pozycji języka na podniebieniu.
  • 5. Zassanie języka z pokarmem stałym

    Cel: Nauka prawidłowego żucia oraz formowania bolusa pokarmowego.
  • 4. Zassanie 3- i 5-punktowe

    Cel: Wspomaganie pracy boków języka. Wytwarzanie podciśnienia niezbędnego do aktu połykania.
  • 3. Woda w hamaku (zassanie języka z wodą musem)

    Cel: Utrzymywanie płynu na uniesionym, szczelnie dociśniętym do podniebienia języku – ćwiczenie prawidłowego ułożenia masy języka podczas połykania.
  • 2. Zassanie języka z płatkiem migdała

    Cel: Wspomaganie pracy środkowej części języka. Wytwarzanie podciśnienia niezbędnego do aktu połykania.
  • 1. Spadochroniarze

    Cel: Uzyskanie prawidłowego zassania języka do podniebienia – przygotowanie aparatu artykulacyjnego do realizacji prawidłowego przełknięcia.

Aktualnie przeglądasz

Wrzesień 2023 - Nr 54
APA54 okladka.300dpi_Strona_1