Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • Teoria: WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE SPOSOBU PROWADZENIA TERAPII ROTACYZMU W PRZYPADKU OSOBY DOROSŁEJ

    Artykuł zawiera szereg wskazówek dotyczących sposobu prowadzenia terapii rotacyzmu w przypadku osoby dorosłej w oparciu o literaturę przedmiotu i własne doświadczenie z praktyki zawodowej autorki. Część teoretyczna to zbiór informacji o tym czym jest rotacyzm oraz jakie są jego rodzaje, propozycji metod pracy oraz porad pomocnych przy tworzeniu warsztatu logopedy. W tekście opisano szczegółowo specyfikę pracy z dorosłym pacjentem. Dokonano przeglądu metod stosowanych w terapii rotacyzmu oraz ćwiczeń, z których warto skorzystać na różnych etapach pracy terapeutycznej: etapie ćwiczeń artykulacyjnych, wywołania głoski [r] oraz pracy na materiale wyrazowym. W części praktycznej zaproponowano liczne zadania (dostosowane do etapu pracy). Dołączono zapis rozmowy z dorosłym pacjentem, plakat oraz gry. Lektura tekstu pomoże poznać specyfikę pracy z dorosłym pacjentem. Treść zwraca uwagę na najważniejsze aspekty prowadzenia terapii osoby pełnoletniej oraz zawiera odpowiedź na pytanie jak motywować do pracy dorosłego. Celem zaproponowanego sposobu postępowania jest zakończone sukcesem przeprowadzenie pacjenta przez poszczególne etapy terapii od przygotowania do wywołania głoski [r], poprzez wywołanie i utrwalenie, aż do swobodnego stosowania wymowy dźwięku w codziennym życiu. Jak podają G. Jastrzębowska i O. Pelc-Pękala „celem terapii artykulacyjnej (terapii wad wymowy) jest usunięcie wszelkich form wadliwych realizacji dźwięków i wytworzenie na ich miejsce nowych, prawidłowych, a następnie – utrwalenie ich w mowie kontrolnej i spontanicznej. Pojęcie wadliwe formy realizacji dźwięków oznacza przede wszystkim deformowanie dźwięków, a po zakończeniu procesu rozwoju mowy także ich substytuowanie i opuszczanie” 1 .

Artykuły

  • 17. Samoocena

    Cel: Zarejestrowanie i unaocznienie pacjentowi postępów w pracy nad wymową głoski [r], osłuchanie się z brzmieniem nowego dźwięku mowy.
  • 16. Wywoływanie drżenia głoski [r] metodą A. Banaszkiewicz

    Cel: Wywołanie [r] wielouderzeniowego bazując na [r] jednouderzeniowym (zgodnie z metodą autorstwa A. Banaszkiewicz).
  • 15. Głoska [r] w mowie spontanicznej

    Cel: Utrwalenie wymowy głoski [r] w mowie spontanicznej.
  • 14. Głoska [r] w różnych pozycjach wokalicznych i sąsiedztwach fonetycznych w tekstach i narracji

    Cel: Utrwalenie wymowy głoski [r] w tekstach i narracji.
  • 13. Głoska [r] w różnych pozycjach wokalicznych i sąsiedztwach fonetycznych w zdaniach

    Cel: Utrwalenie wymowy głoski [r] w zdaniach.
  • 12. Głoska [r] w różnych pozycjach wokalicznych i sąsiedztwach fonetycznych w wyrażeniach

    Cel: Utrwalenie wymowy głoski [r] w wyrażeniach.
  • 11. Głoska [r] w różnych pozycjach wokalicznych i sąsiedztwach fonetycznych w wyrazach

    Cel: Utrwalenie wymowy głoski [r] w wyrazach.
  • 10. Głoska [r] w reduplikacjach w wyrazach i wyrażeniach

    Cel: Utrwalenie wymowy głoski [r] w wyrazach trudnych z głoską wielokrotnie w wyrazie.
  • 9. Głoska [r] przed spółgłoską w wyrażeniach i zdaniach

    Cel: Utrwalenie wymowy głoski [r] przed spółgłoską w wyrażeniach i zdaniach.
  • 8. Głoska [r] przed spółgłoską w wyrazach

    Cel: Utrwalenie wymowy głoski [r] przed spółgłoskami w wyrazach.
  • 7. Głoska [r] przed spółgłoską w logatomach

    Cel: Utrwalenie wymowy głoski [r] przed spółgłoską w logatomach.
  • 6. Głoska [r] w sąsiedztwie samogłosek w wyrażeniach i zdaniach

    Cel: Utrwalenie wymowy głoski [r] w sąsiedztwie samogłosek w wyrażeniach i zdaniach.
  • 5. Głoska [r] w sąsiedztwie samogłosek w wyrazach

    Cel: Utrwalenie wymowy głoski [r] w sąsiedztwie samogłosek w wyrazach.
  • 4. Głoska [r] w sąsiedztwie samogłosek w logatomach

    Cel: Utrwalenie wymowy głoski [r] w sąsiedztwie samogłosek w logatomach.
  • 3. Głoska [r] po spółgłosce w wyrażeniach i zdaniach

    Cel: Utrwalenie wymowy głoski [r] w wyrażeniach i zdaniach po spółgłosce.
  • 2. Głoska [r] po spółgłosce w wyrazach

    Cel: Utrwalenie wymowy głoski [r] po spółgłoskach w wyrazach.
  • 1. Głoska [r] po spółgłosce w logatomach

    Cel: Przygotowanie do wywołania głoski [r], wywołanie głoski, utrwalenie wymowy [r] w logatomach.

Aktualnie przeglądasz

Październik 2022 - Nr 43
APA43 okladka.300_Strona_1