Spis treści wydania drukowanego

Artykuły

  • Patyczkowe zgadywanki układanki - dodatek do nr 31

    Cel: Kształtowanie chwytu pęsetowego, usprawnianie percepcji wzrokowej, kształtowanie logicznego myślenia, doskonalenie rozumienia słuchanego tekstu. 
  • Stonoga: wyrazowa wyklejanka - dodatek do nr 31

    Cel: Kształtowanie dysocjacji palca wskazującego (podczas pracy plasteliną), usprawnianie chwytu pęsetowego (podczas wyklejania kawałkami papieru), utrwalanie wymowy głoski. 
  • SYGNAŁY OSTRZEGAWCZE W ZAKRESIE PRACY RĄK - PLAKAT

    Jeśli obserwujesz u dziecka w wieku szkolnym któreś z wymienionych objawów - warto skorzystać z konsulracji specjalistycznej. Zapoznaj się z treścią plakatu. 
  • PROPOZYCJE ĆWICZEŃ I ZABAW STOSOWANYCH W TERAPII RĘKI

    Zapoznaj się z ciekawymi, kreatywnymi ćwiczeniami proponowanymi przez eksperta. 
  • 24. Dzikie zwierzęta – paluszkowe kukiełki

    Cel: Usprawnianie dysocjacji palców, usprawnianie koordynacji ręka – oko, doskonalenie sprawności aparatu artykulacyjnego.
  • 23. Słonecznik – malowanie palcami

    Cel: Usprawnianie dysocjacji palców, kształtowanie dotyku powierzchniowego, usprawnianie koordynacji ręka – oko, doskonalenie wymowy głoski.
  • 22. Leci pszczoła do ula – ćwiczenie grafomotoryczne

    Cel: Usprawnianie dysocjacji palca wskazującego i chwytu narzędzia pisarskiego, doskonalenie sprawności aparatu artykulacyjnego.
  • 21. Wyścigi – zabawa z plasteliną

    Cel: Doskonalenie dysocjacji palców oraz chwytu opuszkowego, utrwalanie prawidłowego toru oddechowego.
  • 20. Morskie opowieści – bajka ruchowa

    Cel: Kształtowanie sprawności motorycznej, usprawnianie umiejętności naśladowania i planowania motorycznego, rozwijanie dysocjacji palców, kształtowanie sprawności aparatu artykulacyjnego, kształtowanie percepcji słuchowej i rozumienia słuchanego tekstu.
  • 19. Kolorowa segregacja – zabawa z paluszkami

    Cel: Kształtowanie czucia powierzchniowego, usprawnianie percepcji wzrokowej, doskonalenie dysocjacji palców i chwytu trójpunktowego, kształtowanie koordynacji ręka – oko, usprawnianie pracy aparatu artykulacyjnego.
  • 18. Wędkowanie – koralikowa przynęta

    Cel: Kształtowanie czucia powierzchniowego, doskonalenie sprawności palców, kształtowanie koordynacji ręka – oko, doskonalenie artykulacji.
  • 17. Leci samolot – labirynt z magnesem

    Cel: Kształtowanie umiejętności cięcia nożyczkami, usprawnianie percepcji wzrokowej, doskonalenie chwytu pęsetowego, kształtowanie koordynacji ręka – oko, utrwalanie właściwego toru oddechowego.
  • 16. W dżungli – nietypowe puzzle

    Cel: Usprawnianie umiejętności cięcia nożyczkami, doskonalenie percepcji wzrokowej, kształtowaniekoordynacji ręka – oko, utrwalanie wymowy głosek w narracji, rozwijanie słownictwa.
  • 15. Kuleczkowy labirynt

    Cel: Doskonalenie chwytu pęsetowego, kształtowanie koordynacji ręka – oko, utrwalanie wymowy głoski, usprawnianie dojrzałego typu połykania.
  • 14. Pomponikowe obrazki

    Cel: Usprawnianie percepcji wzrokowej, doskonalenie chwytu pęsetowego, kształtowanie koordynacji ręka – oko, utrwalanie wymowy głoski.
  • 13. Lustrzane odbicia

    Cel: Usprawnianie percepcji wzrokowej, doskonalenie chwytu narzędzia pisarskiego, kształtowanie koordynacji ręka – oko, doskonalenie narracji i dialogu.
  • 12. Druga połowa – uzupełnianka

    Cel: Usprawnianie percepcji wzrokowej, doskonalenie chwytu narzędzia pisarskiego, kształtowanie koordynacji ręka – oko, usprawnianie oddechu dynamicznego.
  • 11. Słuchanie – ubieranie

    Cel: Usprawnianie percepcji wzrokowej, doskonalenie chwytu narzędzia pisarskiego, kształtowanie rozumienia i zapamiętywania instrukcji słownej.
  • 10. Wyrazowe kodowanie

    Cel: Usprawnianie percepcji wzrokowej (w tym pamięci wzrokowej), doskonalenie chwytu szczypcowego, utrwalanie wymowy głoski.
  • 9. Kolory – zabawa paluszkami

    Cel: Usprawnianie percepcji wzrokowej (w tym pamięci wzrokowej), doskonalenie dysocjacji palców, utrwalanie wymowy głoski.
  • 8. Dziurawy obrazek – uzupełnianka

    Cel: Usprawnianie percepcji wzrokowej, kształtowanie chwytu pęsetowego, doskonalenie dysocjacji palców (w przypadku użycia farby), utrwalanie wymowy głoski.
  • 7. Obrotowe puzzle

    Cel: Usprawnianie koordynacji ręka – oko, usprawnianie ruchu obwodzenia nadgarstka, doskonaleniepercepcji wzrokowej, doskonalenie narracji.
  • 6. Plastelinowy miś – zabawa artykulacyjna z plasteliną

    Cel: Poprawa czucia w obrębie dłoni, usprawnianie wspólnej pracy palców, kształtowanie chwytu opuszkowego, doskonalenie koordynacji ręka – oko oraz percepcji wzrokowej, usprawnianie aparatu artykulacyjnego.
  • 5. Głoskowe słoneczko

    Cel: Usprawnianie koordynacji ręka – oko, poprawa czucia w obrębie dłoni, kształtowanie różnicowania prawa/lewa, usprawnianie chwytu narzędzia pisarskiego, utrwalanie prawidłowej kinestezji artykulacyjnej wybranej głoski w sylabach, wyrazach.
  • 4. Pianino – zabawa paluszkami

    Cel: Usprawnianie koordynacji ręka – oko, doskonalenie dysocjacji palców, utrwalenie nazw prawa ręka – Lewa ręka, kształtowanie uwagi słuchowej, utrwalanie prawidłowej kinestezji artykulacyjnej wybranej głoski w sylabach lub wyrazach.
  • 3. W królestwie – labirynt

    Cel: Usprawnianie percepcji wzrokowej, doskonalenie uwagi, usprawnianie chwytu narzędzia pisarskiego, utrwalanie wymowy głoski.
  • 2. W królestwie – zabawa paluszkowa

    Cel: Usprawnianie koordynacji ręka – oko, doskonalenie dysocjacji palców i opozycji kciuka, kształtowanie percepcji słuchowej i rozumienia słuchanego tekstu, usprawnianie pamięci.
  • 1. Pięć krówek – zabawa paluszkowa

    Cel: Doskonalenie dysocjacji palców i opozycji kciuka, usprawnianie percepcji słuchowej.
  • Do jakich specjalistów warto skierować dziecko, u którego obserwujemy nieprawidłowości w rozwoju ruchowym ręki?

    Przyczyny obniżonej sprawności ręki mogą być różne, a to one w największym stopniu decydują o tym, jaki specjalista powinien objąć dziecko swoją opieką. Ustalenie przyczyny pozwala także określić cele terapeutyczne, np. inne dla dziecka z orzeczoną niepełnosprawnością ruchową, a inne dla pacjenta jedynie z opóźnieniem w rozwoju motoryki małej.
  • TEORIA: CO MA RĘKA DO MÓWIENIA – O ZWIĄZKU MOTORYKI RĘKI Z MOTORYKĄ APARATU MOWY

    W ostatnich latach obserwujemy wzrost liczby proponowanych sposobów wsparcia terapii i metod terapeutycznych. Wśród często wybieranych szkoleń jest kurs terapii ręki. To nowa moda czy potrzeba wynikająca z coraz szerzej obserwowanych trudności w zakresie rozwoju dzieci, ich sprawności i zdobywania nowych umiejętności?

Aktualnie przeglądasz

Październik 2021 - Nr 31
APA 30 okladka.300_Strona_1