Spis treści wydania drukowanego
Artykuły
Patyczkowe zgadywanki układanki - dodatek do nr 31
Cel: Kształtowanie chwytu pęsetowego, usprawnianie percepcji wzrokowej, kształtowanie logicznego myślenia, doskonalenie rozumienia słuchanego tekstu.Stonoga: wyrazowa wyklejanka - dodatek do nr 31
Cel: Kształtowanie dysocjacji palca wskazującego (podczas pracy plasteliną), usprawnianie chwytu pęsetowego (podczas wyklejania kawałkami papieru), utrwalanie wymowy głoski.SYGNAŁY OSTRZEGAWCZE W ZAKRESIE PRACY RĄK - PLAKAT
Jeśli obserwujesz u dziecka w wieku szkolnym któreś z wymienionych objawów - warto skorzystać z konsulracji specjalistycznej. Zapoznaj się z treścią plakatu.PROPOZYCJE ĆWICZEŃ I ZABAW STOSOWANYCH W TERAPII RĘKI
Zapoznaj się z ciekawymi, kreatywnymi ćwiczeniami proponowanymi przez eksperta.24. Dzikie zwierzęta – paluszkowe kukiełki
Cel: Usprawnianie dysocjacji palców, usprawnianie koordynacji ręka – oko, doskonalenie sprawności aparatu artykulacyjnego.23. Słonecznik – malowanie palcami
Cel: Usprawnianie dysocjacji palców, kształtowanie dotyku powierzchniowego, usprawnianie koordynacji ręka – oko, doskonalenie wymowy głoski.22. Leci pszczoła do ula – ćwiczenie grafomotoryczne
Cel: Usprawnianie dysocjacji palca wskazującego i chwytu narzędzia pisarskiego, doskonalenie sprawności aparatu artykulacyjnego.21. Wyścigi – zabawa z plasteliną
Cel: Doskonalenie dysocjacji palców oraz chwytu opuszkowego, utrwalanie prawidłowego toru oddechowego.20. Morskie opowieści – bajka ruchowa
Cel: Kształtowanie sprawności motorycznej, usprawnianie umiejętności naśladowania i planowania motorycznego, rozwijanie dysocjacji palców, kształtowanie sprawności aparatu artykulacyjnego, kształtowanie percepcji słuchowej i rozumienia słuchanego tekstu.19. Kolorowa segregacja – zabawa z paluszkami
Cel: Kształtowanie czucia powierzchniowego, usprawnianie percepcji wzrokowej, doskonalenie dysocjacji palców i chwytu trójpunktowego, kształtowanie koordynacji ręka – oko, usprawnianie pracy aparatu artykulacyjnego.18. Wędkowanie – koralikowa przynęta
Cel: Kształtowanie czucia powierzchniowego, doskonalenie sprawności palców, kształtowanie koordynacji ręka – oko, doskonalenie artykulacji.17. Leci samolot – labirynt z magnesem
Cel: Kształtowanie umiejętności cięcia nożyczkami, usprawnianie percepcji wzrokowej, doskonalenie chwytu pęsetowego, kształtowanie koordynacji ręka – oko, utrwalanie właściwego toru oddechowego.16. W dżungli – nietypowe puzzle
Cel: Usprawnianie umiejętności cięcia nożyczkami, doskonalenie percepcji wzrokowej, kształtowaniekoordynacji ręka – oko, utrwalanie wymowy głosek w narracji, rozwijanie słownictwa.15. Kuleczkowy labirynt
Cel: Doskonalenie chwytu pęsetowego, kształtowanie koordynacji ręka – oko, utrwalanie wymowy głoski, usprawnianie dojrzałego typu połykania.14. Pomponikowe obrazki
Cel: Usprawnianie percepcji wzrokowej, doskonalenie chwytu pęsetowego, kształtowanie koordynacji ręka – oko, utrwalanie wymowy głoski.13. Lustrzane odbicia
Cel: Usprawnianie percepcji wzrokowej, doskonalenie chwytu narzędzia pisarskiego, kształtowanie koordynacji ręka – oko, doskonalenie narracji i dialogu.12. Druga połowa – uzupełnianka
Cel: Usprawnianie percepcji wzrokowej, doskonalenie chwytu narzędzia pisarskiego, kształtowanie koordynacji ręka – oko, usprawnianie oddechu dynamicznego.11. Słuchanie – ubieranie
Cel: Usprawnianie percepcji wzrokowej, doskonalenie chwytu narzędzia pisarskiego, kształtowanie rozumienia i zapamiętywania instrukcji słownej.10. Wyrazowe kodowanie
Cel: Usprawnianie percepcji wzrokowej (w tym pamięci wzrokowej), doskonalenie chwytu szczypcowego, utrwalanie wymowy głoski.9. Kolory – zabawa paluszkami
Cel: Usprawnianie percepcji wzrokowej (w tym pamięci wzrokowej), doskonalenie dysocjacji palców, utrwalanie wymowy głoski.8. Dziurawy obrazek – uzupełnianka
Cel: Usprawnianie percepcji wzrokowej, kształtowanie chwytu pęsetowego, doskonalenie dysocjacji palców (w przypadku użycia farby), utrwalanie wymowy głoski.7. Obrotowe puzzle
Cel: Usprawnianie koordynacji ręka – oko, usprawnianie ruchu obwodzenia nadgarstka, doskonaleniepercepcji wzrokowej, doskonalenie narracji.6. Plastelinowy miś – zabawa artykulacyjna z plasteliną
Cel: Poprawa czucia w obrębie dłoni, usprawnianie wspólnej pracy palców, kształtowanie chwytu opuszkowego, doskonalenie koordynacji ręka – oko oraz percepcji wzrokowej, usprawnianie aparatu artykulacyjnego.5. Głoskowe słoneczko
Cel: Usprawnianie koordynacji ręka – oko, poprawa czucia w obrębie dłoni, kształtowanie różnicowania prawa/lewa, usprawnianie chwytu narzędzia pisarskiego, utrwalanie prawidłowej kinestezji artykulacyjnej wybranej głoski w sylabach, wyrazach.4. Pianino – zabawa paluszkami
Cel: Usprawnianie koordynacji ręka – oko, doskonalenie dysocjacji palców, utrwalenie nazw prawa ręka – Lewa ręka, kształtowanie uwagi słuchowej, utrwalanie prawidłowej kinestezji artykulacyjnej wybranej głoski w sylabach lub wyrazach.3. W królestwie – labirynt
Cel: Usprawnianie percepcji wzrokowej, doskonalenie uwagi, usprawnianie chwytu narzędzia pisarskiego, utrwalanie wymowy głoski.2. W królestwie – zabawa paluszkowa
Cel: Usprawnianie koordynacji ręka – oko, doskonalenie dysocjacji palców i opozycji kciuka, kształtowanie percepcji słuchowej i rozumienia słuchanego tekstu, usprawnianie pamięci.1. Pięć krówek – zabawa paluszkowa
Cel: Doskonalenie dysocjacji palców i opozycji kciuka, usprawnianie percepcji słuchowej.Do jakich specjalistów warto skierować dziecko, u którego obserwujemy nieprawidłowości w rozwoju ruchowym ręki?
Przyczyny obniżonej sprawności ręki mogą być różne, a to one w największym stopniu decydują o tym, jaki specjalista powinien objąć dziecko swoją opieką. Ustalenie przyczyny pozwala także określić cele terapeutyczne, np. inne dla dziecka z orzeczoną niepełnosprawnością ruchową, a inne dla pacjenta jedynie z opóźnieniem w rozwoju motoryki małej.TEORIA: CO MA RĘKA DO MÓWIENIA – O ZWIĄZKU MOTORYKI RĘKI Z MOTORYKĄ APARATU MOWY
W ostatnich latach obserwujemy wzrost liczby proponowanych sposobów wsparcia terapii i metod terapeutycznych. Wśród często wybieranych szkoleń jest kurs terapii ręki. To nowa moda czy potrzeba wynikająca z coraz szerzej obserwowanych trudności w zakresie rozwoju dzieci, ich sprawności i zdobywania nowych umiejętności?
Aktualnie przeglądasz
Październik 2021 - Nr 31