Spis treści wydania drukowanego

Artykuły

  • KARTY NA CZOLE. GRA „CZÓŁKO” DLA 2 – 3 OSÓB

    Cel: Utrwalanie głoski [ź] w wyrazach.Polecenie: Wytnij wszystkie elementy. Gracz losuje kartę, a następnie nie patrząc na ilustrację przykleja ją do czoła. Przeciwnik ma za zadanie przekazać informację o ilustracji tak, aby osoba z kartą na czole mogła odgadnąć nazwę przedmiotu na obrazku.
  • 33. U Bodzia w Radzionkach

    Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ʒ́] w zdaniach złożonych.Polecenie:1. Przeczytaj lub powtórz zapisane poniżej zdania.2. Wyobraź sobie urodziny Bodzia.3. Narysuj ilustracje do każdego zdania.
  • 32. Chochlik drukarski

    Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ʒ́] w zdaniach prostych.Polecenie: Chochlik drukarski zapomniał o wstawieniu odstępów między wyrazami. Podziel ciąg literna wyrazy tak, aby powstały poprawne zdania. Napisz je starannie w wyznaczonym miejscu.
  • 31. Zdania z ramek

    Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ʒ́] w zdaniach prostych.Polecenie: Ułóż i zapisz zdania powstałe z wyrazów zapisanych w ramkach.
  • 30. Zakodowane wyrażenia

    Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ʒ́] w parach wyrazów.Polecenie: Każdej literce odpowiada inny znak. Zapisz litery zgodnie z kodem i odczytaj wyrażenia.
  • 29. Ilustrowane wyrażenia

    Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ʒ́] w parach wyrazów.Polecenie: Przyjrzyj się obrazkom. Przeczytaj lub powtórz wyrażenia, a potem wklej je pod odpowiednimobrazkiem.
  • 28. Krzyżówka z wiedźmą Jadzią

    Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ʒ́] w śródgłosie wyrazów.Polecenie:1. Nazwij przedmioty na obrazkach.2. Rozwiąż krzyżówkę.
  • 27. Napisy na słoikach

    Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ʒ́] w śródgłosie wyrazów.Polecenie:1. Połącz parami słoiki o tych samych kolorach. Odczytaj utworzone wyrazy.2. Jeśli umiesz pisać, zapisz wyrazy w wyznaczonym miejscu.
  • 26. Gdzie jest cień?

    Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ʒ́] w śródgłosie wyrazów.Polecenie:1. Poszukaj, który cień pasuje do rzeczy narysowanej na obrazku.2. Przeczytaj lub powtórz nazwy rzeczy na obrazkach.
  • 25. Dziwaczny szyfr

    Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ʒ́] w nagłosie wyrazów.Polecenie: Odszyfruj wyrazy i wpisz je w wykropkowanych miejscach. Przeczytaj utworzone wyrazy
  • 24. Nazwy łodzi

    Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ʒ́] w nagłosie wyrazów.Polecenie:1. Przeczytaj lub powtórz poniżej zapisane sylaby.2. Dopisz kolejno sylaby z ramki do końcówek wyrazów napisanych na łodziach.3. Odczytaj lub powtórz wyrazy.
  • 23. Niedokończony niedźwiadek

    Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ʒ́] w logotomach.Polecenie:1. Powtórz sylaby z głoską [ʒ́] między samogłoskami.2. Połącz kropki tak, aby powstał rysunek niedźwiadka. Powtarzaj litery alfabetu.3. Pokoloruj obrazek.
  • 22. Sylaby z niedźwiedziem

    Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ʒ́] w nagłosie sylab.Polecenie: Wycięte elementy z kolejnej strony dopasuj do wzoru. Czytaj lub powtarzaj sylaby.
  • 21. Szukanie żołędzi

    Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ʒ́] w nagłosie sylab.Polecenie: Przeczytaj lub powtórz sylaby zapisane w chmurkach, a następnie odszukaj żołędzie z taką samą sylabą i połącz je z chmurkami kolorową linią.
  • 20. Wyprawa z [ʒ́]

    Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ʒ́] w izolacji.Polecenie: Wiedząc, że dzik porusza się tylko po literach dź, zaprowadź go do lasu. Pokoloruj drogę, którą przemierza. Powtórz [ʒ́] tyle razy, ile liter spotkałeś w drodze do lasu.
  • 19. Ukryte dź

    Cel: Utrwalanie znajomości wzoru litery, utrwalanie wymowy głoski [ʒ́] w izolacji.Polecenie: Gdzie ukryło się dź?1. Odszukaj na ilustracji wszystkie litery dź, a następnie otocz je pętelką. Powtórz [ʒ́] tyle razy, ile liter udało ci się znaleźć.2. Pokoloruj obrazek.
  • 18. Przygoda nad jeziorem

    Cel: Utrwalenie głoski [ź] w narracji – opis obrazka.Polecenie:1. Przyjrzyj się ilustracji i powiedz, co na niej widzisz.2. Co mogło zdarzyć się nad jeziorem? Spróbuj ułożyć historię do ilustracji.3. Jeśli potrafisz, zapisz zdania.4. Pokoloruj ilustrację
  • 17. Co się dzieje na nizinie?

    Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ź] w zdaniach złożonych.Polecenie:1. Wpisz właściwe wyrazy zgodnie z legendą pod opowiadaniem.2. Przeczytaj lub powtórz zdania.
  • 16. Obrazkowe znajdowanki

    Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ź] w zdaniach prostych.Polecenie:1. Przyjrzyj się obrazkom.2. Przeczytaj lub powtórz zdania umieszczone pod ilustracjami.3. Do każdego obrazka dobierz właściwe zdanie i oznacz je taką samą literą.
  • 15. Puzzelki

    Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ź] w parach wyrazów.Polecenie:1. Połącz w pary puzzle o takich samych kolorach.2. Przeczytaj lub powtórz powstałe wyrażenia.
  • 14. Zielona kartka

    Cel: Utrwalenie wymowy głoski [ź] w parach wyrazów.Polecenie:1. Przeczytaj lub powtórz pary wyrazów.2. Odszukaj na planszy obrazki odpowiadające wyrażeniom i otocz je kolorową pętelką.
  • 13. Turlanka z kostką

    Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ź] w wyrazach.Polecenie: Wybierz jedną cyfrę od 1 do 6 dla siebie oraz drugą dla logopedy. Rzucajcie kostką naprzemiennie i kolorujcie kolejno ilustrację odpowiadającą liczbie wyrzuconych kostce. Zabawę wygra ta osoba, pod której wybraną cyfrą szybciej zamalowane będą obrazki.
  • 12. Wężyk słowny

    Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ź] w wyrazach.Polecenie: Wężyk w niebieskich kwadratach wskazuje drogę do rozwiązania zagadki wyrazowej. Układ strzałki odpowiada literom z kwadratów po lewej stronie. Podążając za strzałką, odczytaj słowo i zapisz je w wyznaczonym miejscu.
  • 11. Wiem, jak pisać

    Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ź] w wyrazach, doskonalenie znajomości zasad pisowni ź/ zi w wyrazach.Polecenie:1. Nazwij przedmioty na obrazkach.2. Zastanów się, jak zapisać nazwy obrazków. Zamaluj odpowiednio ź lub zi.3. Zapisz nazwy przedmiotów w wyznaczonym miejscu.
  • 10. Zielone przeliczenia

    Cel: Utrwalenie wymowy głoski [ź] w śródgłosie wyrazów, doskonalenie analizy sylabowej wyrazu.Polecenie:1. Nazwij przedmioty na obrazkach, a następnie podziel wyrazy na sylaby.2. Zaznacz, ile sylab ma nazwa ilustracji.3. Jeśli potrafisz pisać, to zapisz nazwy przedmiotów w liniaturze.4. Pokoloruj tylko te obrazki, które w swojej nazwie mają najwięcej sylab.
  • 9. Wykreślanka wyrazowa

    Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ź] w nagłosie wyrazów.Polecenie: Odszukaj i wykreśl w tabeli wyrazy zapisane na dole strony.
  • 8. Poszukiwacz

    Cel: Doskonalenie percepcji wzrokowej, utrwalanie wymowy głoski [ź] w nagłosie wyrazów.Polecenie:1. Policz obrazki danego typu i zapisz w kwadracikach wyniki.2. Nazwij obrazki. Pokoloruj największego zimorodka i najmniejszą ziębę.
  • 7. Zagmatwana gra

    Cel: Usprawnianie pracy aparatu mowy, utrwalanie wymowy głoski [ź] w logotomach oraz nagłosie wyrazów.Polecenie: Przejdź przez planszę zgodnie z kierunkiem strzałek. Wykonuj dokładnie polecenia.
  • 6. Figle koziołka Kazika

    Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ź] w logotomach między samogłoskami.Polecenie: Koziołek Kazio wybrał się nad jezioro. Jakie musiał pokonać przeszkody?1. Przeczytaj lub powtórz sylaby zapisane na kamieniach.2. Otocz kolorowymi kółeczkami takie same sylaby.
  • 5. Zimorodek w zimie

    Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ź] w nagłosie sylab otwartych.Polecenie: Zimorodek Zyzio musi dotrzeć do swojej zimowej budki.1. Rysuj palcem po śladzie. Przeczytaj lub powtórz, jakie znaki mijał zimorodek* podczas drogi do budki.2. Pokoloruj zimorodka i jego zimową budkę.3. Czy wiesz, gdzie można spotkać zimorodki?
  • 4. Poziomkowe szaleństwo

    Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ź] w nagłosie sylab otwartych.Polecenie:1. Przeczytaj napisane na poziomkach sylaby, a następnie pokoloruj owoce.2. Połącz koszyczki i poziomki z takimi samymi sylabami.3. Powtórz pary sylab.
  • 3. Ź jak źrebak

    Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ź] w izolacji.Polecenie:1. Powiedz, co widzisz na obrazku?2. O czym myśli źrebak? Rysuj po śladzie, a następnie pokoloruj chmurki.3. Wypowiadaj głośno głoskę [ź].
  • 2. Ukryte ź

    Cel: Utrwalanie znajomości wzoru litery, utrwalanie wymowy głoski [ź] w izolacji.Polecenie: Gdzie ukryło się [ź]? Odszukaj na ilustracji wszystkie litery ź, a następnie je pokoloruj. Powtórz [ź] tyle razy, ile liter odnalazłeś wśród kociaków.
  • 1. W poszukiwaniu głoski [ź]

    Cel: Wysłuchiwanie głoski [ź] w wyrazach.Polecenie: Posłuchaj nazw ilustracji. Otocz pętlą te obrazki, w nazwach których słyszysz głoskę [ź].
  • Jak długo może potrwać terapia wadliwej wymowy głoski [ź]?

    Czas trwania terapii logopedycznej jest sprawą indywidualną każdego pacjenta. Aby nakreślić plan działania terapeutycznego, częstość spotkań z dzieckiem, a także trudność przypadku, logopeda musi przeprowadzić dokładną diagnozę. W pierwszym etapie diagnozy, specjalista przeprowadza wywiad z rodzicami.
  • ŹDŹBŁO WIEDZY O DWÓCH „CISZKACH” - [Ź] I [Ʒ́]

    Głoski [ź] i [ʒ́], tuż obok głosek [ś] oraz [ć], należą do szeregu tzw. głosek ciszących. Są jednym z trzech szeregów głosek dentalizowanych. Głoski [ź] i [ʒ́] powinny pojawić się w procesie rozwoju mowy dziecka w okresie żłobkowym do końca trzeciego roku życia1. Jedną z cech artykulacyjnych powyższych głosek jest miękkość spowodowana wzniesieniem środkowej części języka ku podniebieniu.