Spis treści wydania drukowanego
Artykuły
KARTY NA CZOLE. GRA „CZÓŁKO” DLA 2 – 3 OSÓB
Cel: Utrwalanie głoski [ź] w wyrazach.Polecenie: Wytnij wszystkie elementy. Gracz losuje kartę, a następnie nie patrząc na ilustrację przykleja ją do czoła. Przeciwnik ma za zadanie przekazać informację o ilustracji tak, aby osoba z kartą na czole mogła odgadnąć nazwę przedmiotu na obrazku.33. U Bodzia w Radzionkach
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ʒ́] w zdaniach złożonych.Polecenie:1. Przeczytaj lub powtórz zapisane poniżej zdania.2. Wyobraź sobie urodziny Bodzia.3. Narysuj ilustracje do każdego zdania.32. Chochlik drukarski
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ʒ́] w zdaniach prostych.Polecenie: Chochlik drukarski zapomniał o wstawieniu odstępów między wyrazami. Podziel ciąg literna wyrazy tak, aby powstały poprawne zdania. Napisz je starannie w wyznaczonym miejscu.31. Zdania z ramek
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ʒ́] w zdaniach prostych.Polecenie: Ułóż i zapisz zdania powstałe z wyrazów zapisanych w ramkach.30. Zakodowane wyrażenia
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ʒ́] w parach wyrazów.Polecenie: Każdej literce odpowiada inny znak. Zapisz litery zgodnie z kodem i odczytaj wyrażenia.29. Ilustrowane wyrażenia
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ʒ́] w parach wyrazów.Polecenie: Przyjrzyj się obrazkom. Przeczytaj lub powtórz wyrażenia, a potem wklej je pod odpowiednimobrazkiem.28. Krzyżówka z wiedźmą Jadzią
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ʒ́] w śródgłosie wyrazów.Polecenie:1. Nazwij przedmioty na obrazkach.2. Rozwiąż krzyżówkę.27. Napisy na słoikach
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ʒ́] w śródgłosie wyrazów.Polecenie:1. Połącz parami słoiki o tych samych kolorach. Odczytaj utworzone wyrazy.2. Jeśli umiesz pisać, zapisz wyrazy w wyznaczonym miejscu.26. Gdzie jest cień?
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ʒ́] w śródgłosie wyrazów.Polecenie:1. Poszukaj, który cień pasuje do rzeczy narysowanej na obrazku.2. Przeczytaj lub powtórz nazwy rzeczy na obrazkach.25. Dziwaczny szyfr
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ʒ́] w nagłosie wyrazów.Polecenie: Odszyfruj wyrazy i wpisz je w wykropkowanych miejscach. Przeczytaj utworzone wyrazy24. Nazwy łodzi
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ʒ́] w nagłosie wyrazów.Polecenie:1. Przeczytaj lub powtórz poniżej zapisane sylaby.2. Dopisz kolejno sylaby z ramki do końcówek wyrazów napisanych na łodziach.3. Odczytaj lub powtórz wyrazy.23. Niedokończony niedźwiadek
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ʒ́] w logotomach.Polecenie:1. Powtórz sylaby z głoską [ʒ́] między samogłoskami.2. Połącz kropki tak, aby powstał rysunek niedźwiadka. Powtarzaj litery alfabetu.3. Pokoloruj obrazek.22. Sylaby z niedźwiedziem
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ʒ́] w nagłosie sylab.Polecenie: Wycięte elementy z kolejnej strony dopasuj do wzoru. Czytaj lub powtarzaj sylaby.21. Szukanie żołędzi
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ʒ́] w nagłosie sylab.Polecenie: Przeczytaj lub powtórz sylaby zapisane w chmurkach, a następnie odszukaj żołędzie z taką samą sylabą i połącz je z chmurkami kolorową linią.20. Wyprawa z [ʒ́]
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ʒ́] w izolacji.Polecenie: Wiedząc, że dzik porusza się tylko po literach dź, zaprowadź go do lasu. Pokoloruj drogę, którą przemierza. Powtórz [ʒ́] tyle razy, ile liter spotkałeś w drodze do lasu.19. Ukryte dź
Cel: Utrwalanie znajomości wzoru litery, utrwalanie wymowy głoski [ʒ́] w izolacji.Polecenie: Gdzie ukryło się dź?1. Odszukaj na ilustracji wszystkie litery dź, a następnie otocz je pętelką. Powtórz [ʒ́] tyle razy, ile liter udało ci się znaleźć.2. Pokoloruj obrazek.18. Przygoda nad jeziorem
Cel: Utrwalenie głoski [ź] w narracji – opis obrazka.Polecenie:1. Przyjrzyj się ilustracji i powiedz, co na niej widzisz.2. Co mogło zdarzyć się nad jeziorem? Spróbuj ułożyć historię do ilustracji.3. Jeśli potrafisz, zapisz zdania.4. Pokoloruj ilustrację17. Co się dzieje na nizinie?
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ź] w zdaniach złożonych.Polecenie:1. Wpisz właściwe wyrazy zgodnie z legendą pod opowiadaniem.2. Przeczytaj lub powtórz zdania.16. Obrazkowe znajdowanki
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ź] w zdaniach prostych.Polecenie:1. Przyjrzyj się obrazkom.2. Przeczytaj lub powtórz zdania umieszczone pod ilustracjami.3. Do każdego obrazka dobierz właściwe zdanie i oznacz je taką samą literą.15. Puzzelki
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ź] w parach wyrazów.Polecenie:1. Połącz w pary puzzle o takich samych kolorach.2. Przeczytaj lub powtórz powstałe wyrażenia.14. Zielona kartka
Cel: Utrwalenie wymowy głoski [ź] w parach wyrazów.Polecenie:1. Przeczytaj lub powtórz pary wyrazów.2. Odszukaj na planszy obrazki odpowiadające wyrażeniom i otocz je kolorową pętelką.13. Turlanka z kostką
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ź] w wyrazach.Polecenie: Wybierz jedną cyfrę od 1 do 6 dla siebie oraz drugą dla logopedy. Rzucajcie kostką naprzemiennie i kolorujcie kolejno ilustrację odpowiadającą liczbie wyrzuconych kostce. Zabawę wygra ta osoba, pod której wybraną cyfrą szybciej zamalowane będą obrazki.12. Wężyk słowny
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ź] w wyrazach.Polecenie: Wężyk w niebieskich kwadratach wskazuje drogę do rozwiązania zagadki wyrazowej. Układ strzałki odpowiada literom z kwadratów po lewej stronie. Podążając za strzałką, odczytaj słowo i zapisz je w wyznaczonym miejscu.11. Wiem, jak pisać
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ź] w wyrazach, doskonalenie znajomości zasad pisowni ź/ zi w wyrazach.Polecenie:1. Nazwij przedmioty na obrazkach.2. Zastanów się, jak zapisać nazwy obrazków. Zamaluj odpowiednio ź lub zi.3. Zapisz nazwy przedmiotów w wyznaczonym miejscu.10. Zielone przeliczenia
Cel: Utrwalenie wymowy głoski [ź] w śródgłosie wyrazów, doskonalenie analizy sylabowej wyrazu.Polecenie:1. Nazwij przedmioty na obrazkach, a następnie podziel wyrazy na sylaby.2. Zaznacz, ile sylab ma nazwa ilustracji.3. Jeśli potrafisz pisać, to zapisz nazwy przedmiotów w liniaturze.4. Pokoloruj tylko te obrazki, które w swojej nazwie mają najwięcej sylab.9. Wykreślanka wyrazowa
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ź] w nagłosie wyrazów.Polecenie: Odszukaj i wykreśl w tabeli wyrazy zapisane na dole strony.8. Poszukiwacz
Cel: Doskonalenie percepcji wzrokowej, utrwalanie wymowy głoski [ź] w nagłosie wyrazów.Polecenie:1. Policz obrazki danego typu i zapisz w kwadracikach wyniki.2. Nazwij obrazki. Pokoloruj największego zimorodka i najmniejszą ziębę.7. Zagmatwana gra
Cel: Usprawnianie pracy aparatu mowy, utrwalanie wymowy głoski [ź] w logotomach oraz nagłosie wyrazów.Polecenie: Przejdź przez planszę zgodnie z kierunkiem strzałek. Wykonuj dokładnie polecenia.6. Figle koziołka Kazika
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ź] w logotomach między samogłoskami.Polecenie: Koziołek Kazio wybrał się nad jezioro. Jakie musiał pokonać przeszkody?1. Przeczytaj lub powtórz sylaby zapisane na kamieniach.2. Otocz kolorowymi kółeczkami takie same sylaby.5. Zimorodek w zimie
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ź] w nagłosie sylab otwartych.Polecenie: Zimorodek Zyzio musi dotrzeć do swojej zimowej budki.1. Rysuj palcem po śladzie. Przeczytaj lub powtórz, jakie znaki mijał zimorodek* podczas drogi do budki.2. Pokoloruj zimorodka i jego zimową budkę.3. Czy wiesz, gdzie można spotkać zimorodki?4. Poziomkowe szaleństwo
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ź] w nagłosie sylab otwartych.Polecenie:1. Przeczytaj napisane na poziomkach sylaby, a następnie pokoloruj owoce.2. Połącz koszyczki i poziomki z takimi samymi sylabami.3. Powtórz pary sylab.3. Ź jak źrebak
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [ź] w izolacji.Polecenie:1. Powiedz, co widzisz na obrazku?2. O czym myśli źrebak? Rysuj po śladzie, a następnie pokoloruj chmurki.3. Wypowiadaj głośno głoskę [ź].2. Ukryte ź
Cel: Utrwalanie znajomości wzoru litery, utrwalanie wymowy głoski [ź] w izolacji.Polecenie: Gdzie ukryło się [ź]? Odszukaj na ilustracji wszystkie litery ź, a następnie je pokoloruj. Powtórz [ź] tyle razy, ile liter odnalazłeś wśród kociaków.1. W poszukiwaniu głoski [ź]
Cel: Wysłuchiwanie głoski [ź] w wyrazach.Polecenie: Posłuchaj nazw ilustracji. Otocz pętlą te obrazki, w nazwach których słyszysz głoskę [ź].Jak długo może potrwać terapia wadliwej wymowy głoski [ź]?
Czas trwania terapii logopedycznej jest sprawą indywidualną każdego pacjenta. Aby nakreślić plan działania terapeutycznego, częstość spotkań z dzieckiem, a także trudność przypadku, logopeda musi przeprowadzić dokładną diagnozę. W pierwszym etapie diagnozy, specjalista przeprowadza wywiad z rodzicami.ŹDŹBŁO WIEDZY O DWÓCH „CISZKACH” - [Ź] I [Ʒ́]
Głoski [ź] i [ʒ́], tuż obok głosek [ś] oraz [ć], należą do szeregu tzw. głosek ciszących. Są jednym z trzech szeregów głosek dentalizowanych. Głoski [ź] i [ʒ́] powinny pojawić się w procesie rozwoju mowy dziecka w okresie żłobkowym do końca trzeciego roku życia1. Jedną z cech artykulacyjnych powyższych głosek jest miękkość spowodowana wzniesieniem środkowej części języka ku podniebieniu.
Aktualnie przeglądasz
Lipiec 2021 - Nr 28