Polecenie: Kolorową kostkę należy wyciąć wzdłuż przerywanych linii, zagiąć wzdłuż linii ciągłych, złożyć i skleić. Aby zachowała trwałość, można ją uprzednio zalaminować. Dobrym pomysłem jest także skorzystanie z dostępnych w wybranych sklepach dużych kostek z kieszonkami do wkładania treści na każdą ściankę.
Cel: rozwijanie mowy – wyrażenia dwuelementowe, doskonalenie motoryki małej.
Cel: „Moja pierwsza planszówka” to bardzo prosta gra planszowa. Uczy naprzemienności w relacji, czekania, cierpliwości, pomaga tworzyć wspólne pole uwagi. Planszę można wykorzystać do ćwiczeń utrwalania gestu wskazywania wraz z werbalizacją „tu” oraz do rozwijania słownictwa i rozumienia. Jako pionki warto wykorzystać małe laleczki, zwierzątka lub tradycyjne pionki, które logopeda ma w wyposażeniu gabinetu. Dobrze jest nadać im proste imiona, np. Buba i Asia.
Dzieci nabywają mowę w interakcji – kiedy doświadczają, porównują, poznają – w kontakcie z drugim człowiekiem. Terapia dwulatka powinna być przede wszystkim skupiona wokół zabawy. W pracy z dwulatkiem trzeba wykazywać się dużą kreatywnością, elastycznością i ogromną uwagą. Każda zabawa powinna mieć swój cel. Warto proponować dziecku aktywności w różnych miejscach, na dywanie, na spacerze czy w piaskownicy (takie możliwości otwiera praca logopedy w żłobku lub przedszkolu), i kreować sytuacje motywujące do mówienia i komunikacji.
Komunikowanie interpersonalne11 wymaga nie tylko kompetencji językowej, czyli znajomości systemu języka, zasad i reguł, ale także kompetencji komunikacyjnej, która jest konieczna do odczytywania intencji, interpretowania gestów, mimiki, tonu głosu.
W gabinecie pojawiają się rodzice z 24-miesięcznym Jasiem. Są zaniepokojeni, ponieważ Jaś nie mówi. Zasób czynnego słownika Jasia, który udaje nam się spisać wraz z rodzicami, to dokładnie 24 wyrazy. Chłopiec używa ich adekwatnie do kontekstu. Są to głównie wyrażenia dźwiękonaśladowcze, duplikacje sylab („mama”, „tata”), pojawia się sylaba „da” w znaczeniu „daj” oraz jedno słowo zbudowane z dwóch różnych sylab – „buła” w znaczeniu „piłka”. Kompetencja komunikacyjna jest bardzo dobra. Chłopiec reaguje na imię, pokazuje palcem, tworzy wspólne pole uwagi i relację naprzemienną, używa gestów w komunikacji. Wywiad chłopca jest obciążony: obecność zielonych wód płodowych, 8 punktów w skali Apgar (po jednym punkcie mniej za kolor skóry i oddech). Dziecko miało badany słuch – wynik nie wykazał nieprawidłowości. W trakcie spotkania Jaś powtarzał po diagnoście w zabawie sylaby, których wcześniej w jego słowniku nie było, „tu tu”, „pi pi”, a także „op”. Z relacji rodziców wynikało, że chłopiec w ostatnim czasie zaczął wydawać z siebie więcej dźwięków. Czy Jaś ma mowę zaburzoną, czy opóźnioną? Od wstępnej diagnozy zależy dalsze postępowanie terapeutyczne.
© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.