Dzieci z mutyzmem wybiórczym często przejawiają dwoistą naturę, tzn. w miejscu występowania zaburzenia są przygaszone, zalęknione, wycofane, niekiedy wręcz zamrożone, natomiast w środowisku, w którym czują się bezpiecznie, stają się głośne, rozgadane. Różnica w funkcjonowaniu dzieci nierzadko jest powodem, dla którego rodzicowi trudno uwierzyć w zgłaszane przez nauczycieli i specjalistów trudności komunikacyjne dziecka. W diagnozie pacjenta z mutyzmem wybiórczym bierze udział szereg specjalistów, w tym psycholog, logopeda, nauczyciele dziecka oraz psychiatra dziecięcy, który stawia ostateczną diagnozę.
Z artykułu dowiesz się:
Logopedia jako nauka interdyscyplinarna wymaga holistycznego podejścia również w zakresie badań diagnostycznych. Ważne zatem, aby całościowe badanie logopedyczne skupiało się nie tylko na ocenie realizacji fonemów.
Na rynku logopedycznym mamy do wyboru wiele narzędzi diagnostycznych (niektóre z nich są wystrandaryzowane). Zanim podejmiemy decyzję, które narzędzie zastosować, trzeba przeanalizować parę czynników.
© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.