Opinia logopedyczna dla dziecka z podejrzeniem lub diagnozą zaburzeń ze spektrum autyzmu

Renata Bronisz

Autor: Renata Bronisz

Dodano: 1 lutego 2024
opinia logopedyczna spektrum autyzmu

Opinia logopedyczna dotycząca stanu rozwoju mowy, języka i komunikacji dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD - ang. autism spectrum disorder) powinna być poprzedzona rzetelną oceną funkcjonalną stanu mowy podopiecznego. Wskazuje to na konieczność ścisłej współpracy z rodzicami dziecka i, jeśli to możliwe, konsultacji z innymi specjalistami (np. wchodzącymi w skład zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, powołanego w placówce oświatowej na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego). Ważne, aby logopeda tworzący dokument, pamiętał o holistycznym spojrzeniu na pacjenta, ale bez wychodzenia poza zakres swoich kompetencji zawodowych.

Opinia logopedyczna dla dziecka z podejrzeniem lub diagnozą zaburzeń ze spektrum autyzmu

Treść opinii logopedycznej dotyczącej dziecka ze spektrum autyzmu

W zależności od charakterystyki i złożoności zaburzeń mowy i komunikacji, uwzględniając występowanie zaburzeń (np. niepełnosprawności intelektualnej) lub/i chorób współwystępujących z ASD, treść opinii logopedycznej będzie skupiać się na różnych aspektach. 

Logopeda, tworząc dokument, zawrze wyniki obserwacji dotyczących oceny takich umiejętności rozwojowych dziecka, jak:

  • bazowe umiejętności komunikacyjne - inicjowanie wspólnego pola uwagi przez dziecko, reakcję dziecka na bodziec, podtrzymywanie przez nie kontaktu, umiejętność naśladowania, kontakt wzrokowy, gest wskazywania palcem, intencjonalność wyrażoną w komunikacji;
  • reakcję na imię;
  • komunikację funkcjonalną - w tym echolalie (bezpośrednie czy odroczone; jaką pełnią funkcję?), efektywność użycia komunikatów, a tym samym sprawczość i decyzyjność pacjenta;
  • mowę - pod względem ilościowym (zakres słownika czynnego dziecka), frekwencyjność komunikatów słownych; pod względem jakościowym (wymowa głosek, budowanie zdań gramatycznie poprawnych, logicznych);
  • rozumienie mowy (w tym metafor, związków frazeologicznych; słownik bierny);
  • rozumienie relacji przyczynowo-skutkowych;
  • rozumienie i określanie relacji przestrzennych, zachowanie chronologii zdarzeń w wypowiedziach;
  • umiejętność zadawania pytań;
  • dostosowanie stylu wypowiedzi do rozmówcy;
  • komunikację niewerbalną (gestykulacja, mimika), prozodię - ekspresja i rozumienie w kontekście sytuacji komunikacyjnej.

Dodatkowe informacje - co warto zawrzeć w opinii logopedycznej pacjenta z trudnościami rozwojowymi o charakterze zaburzeń ze spektrum autyzmu?

Opinie logopedyczne sporządzane są w różnym celu, m.in.

  • do przedłożenia w sądzie czy poradni psychologiczno-pedagogicznej,
  • informacyjnie dla rodzica (np. po przygotowaniu przez zespół pomocy psychologiczno-pedagogicznej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka i ocenie efektywności terapii).

W związku z tym często w opiniach logopedów znajdują się dodatkowe informacje ważne dla adresata dokumentu:

  • zalecany wymiar i forma działań terapeutycznych (nie tylko logopedia),
  • sugerowana systematyczność spotkań z terapeutą,
  • informacje dotyczące współpracy z rodzicami,
  • informacja na temat wprowadzanej formy komunikacji wspomagającej lub alternatywnej.

Ponadto załączane są plany terapii logopedycznej i zalecenia dla pacjenta.

Autor: Renata Bronisz
Renata Bronisz

Autor: Renata Bronisz

Ukończyła dwustopniowe studia na kierunku „Logopedia z audiologią” na UMCS w Lublinie zdobywając tytuł magistra, a także studia podyplomowe na kierunku „Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną – oligofrenopedagogika” na UNS w Łodzi. Doświadczenie zawodowe w dużej mierze zdobywała w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ukończyła liczne szkolenia i kursy doskonalące, w tym kurs bazowy terapii behawioralnej, PECS, szkolenia z systemu Makaton (trzeci poziom), Metody Krakowskiej, kinezjotapingu logopedycznego.

ZABURZENIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ A ROZWÓJ MOWY

ZABURZENIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ A ROZWÓJ MOWY
Sprawdź »