NUMER GRUDNIOWY "TWARRRDY ORZECH DO ZGRRRYZIENIA?! Terapia rotacyzmu – diagnoza, etap przygotowujący do prawidłowej artykulacji i wywoływanie głoski [r]"

Dodano: 10 listopada 2021
orzech

 

W grudniu oddamy w Twoje ręce czasopismo, którego treść poświęcona jest reraniu. Niniejszy numer otwiera cykl numerów, których tematem będzie terapia rotacyzmu. Mamy nadzieję, że zawarte w części teoretycznej informacje, będą pomocne w poszerzaniu i usystematyzowaniu wiedzy, zaś ćwiczenia okażą się atrakcyjnym uzupełnieniem warsztatu. 


 

NUMER GRUDNIOWY "TWARRRDY ORZECH DO ZGRRRYZIENIA?! Terapia rotacyzmu – diagnoza, etap przygotowujący do prawidłowej artykulacji i wywoływanie głoski [r]"


Z treści niniejszego numeru dowiesz się m.in.: 


 -Jakie cechy artykulacyjne głoski [r] wyróżniają badacze? 
- Kiedy i w jakich formach pojawia się głoska [r] w mowie dziecka?
- Jakie są możliwe formy deformacji wymowy omawianej głoski? 
- Jak zaplanować postępowanie terapeutyczne? 
- Jakie ćwiczenia warto wykonywać na etapie przygotowania do wywołania [r]? 
- Jakie są metody wywoływania głoski [r]? 

Publikacja zawiera liczne karty pracy z precyzyjnie wyselekcjonowanym materiałem wyrazowym, grafikę pt. „Krok po kroku po drabinie do wzorowej wymowy R” z cechami omawianej głoski, atrakcyjną grę planszową, komiks pt. „Bal karnawałowy” oraz porady praktyczne w odpowiedziach na Pytania od czytelników. Dodatkowe materiały, będące uzupełnieniem do gry planszowej pt. „Radosny chińczyk”, znajdują się na stronie strefalogopedy.pl.

 


Autorka numeru:

Sylwia Zasada Trenerka głosu i oddechu, logopedka, wykładowczyni akademicka, nauczycielka z powołania, instruktorka Buteyko Clinic International (metody oddechowej Butejki) oraz terapeutka manualnej terapii krtani wg protokołu Jacoba Liebermana. Od jedenastu lat właścicielka Instytutu Edukacji Logopedycznej Sylwia Zasada. Od dwóch lat dyrektor Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli IEL SZ.

 

  RECENZJA NUMERU

TWARRRDY ORZECH DO ZGRRRYZIENIA?!
Terapia rotacyzmu – diagnoza, etap przygotowujący do prawidłowej artykulacji i wywoływanie
głoski [r]   

Recenzowane przeze mnie opracowanie dotyczące głoski [r] – jej normatywnej i nienormatywnej wymowy oraz terapii rotacyzmu - stanowi treść jednego numeru specjalistycznego czasopisma „Strefa Logopedy”, z kilku planowanych w tym cyklu tematycznym. Część, z którą się zapoznałam, jest wprowadzeniem teoretycznym do niniejszego numeru. Tematyka podjęta w nim jest cenna i potrzebna dla logopedów-praktyków. Głoska [r] jest bowiem zaliczana do grupy głosek problematycznych artykulacyjnie w języku polskim. 

Autor opracowania w sposób czytelny pogrupował treść określonymi zagadnieniami:

- Pojęcie: reranie/ rotacyzm w literaturze.

- Rodzaje rotacyzmu. 

- Głoska [r] w ontogenezie.

- Charakterystyka głoski [r]. 

- Etapy terapii wymowy głoski [r].

- Ćwiczenia celowane przygotowujące do wywołania głoski [r]. 

- Sposoby wywoływania głoski [r]. 

Bardzo dobrym rozwiązaniem, wspierającym możliwości podsumowania czytanego tekstu, jest zastosowanie ramek z hasłem „Warto zapamiętać”. Opracowanie zawiera również treściwą bibliografię tematyczną. Skorzystano z właściwej literatury specjalistycznej, przytaczając ją przekrojowo pod względem chronologii i zestawień merytorycznych. Prezentowane treści są dobrze dobrane. Stanowią elementarny zakres wiedzy logopedycznej o rotacyzmie. Są zaczątkiem kompendium przydatnego zarówno adeptom logopedii, jak i doświadczonym logopedom pragnącym sięgnąć po repetytorium lub poszerzenie. (…) Opracowanie niniejsze jest według mojej opinii godne polecenia i uwagi.   

Anna Walencik-Topiłko

Słowa kluczowe:
głoska "r"rotacyzm

ZABURZENIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ A ROZWÓJ MOWY

ZABURZENIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ A ROZWÓJ MOWY
Sprawdź »