NUMER LISTOPADOWY" „GRANICE MOJEGO JĘZYKA WYZNACZAJĄ GRANICE MOJEGO ŚWIATA.” Znaczenie wybranych technik lewopółkulowych wspierających rozwój mowy i funkcjonowania poznawczego

Dodano: 12 października 2021
ćwiczenia lewopółkulowe

w numerze listopadowym - nr 32 kontynuujemy temat tzw. ćwiczeń lewopółkulowych (część pierwsza to nr 25, kwiecień 2021 r.). Autorka dr Małgorzata Błądek-Kolatorska szczegółowo opracowała pod względem teoretycznym i praktycznym zagadnienia dotyczące analogii i relacji

NUMER LISTOPADOWY" „GRANICE MOJEGO JĘZYKA WYZNACZAJĄ GRANICE MOJEGO ŚWIATA.” Znaczenie wybranych technik lewopółkulowych wspierających rozwój mowy i funkcjonowania poznawczego

W trakcie lektury części teoretycznej czytelnik pozna odpowiedzi m.in. na pytania:

- Jakie jest znaczenie relacji pomiędzy językiem, mową a myśleniem w rozwoju dziecka?

- Jakie są konsekwencje dominacji prawej półkuli w przetwarzaniu informacji językowych?
- Na czym polega linearność w procesie przetwarzania komunikatów werbalnych? 

- W jaki sposób i z jakich przyczyn warto ćwiczyć rozumienie analogii i relacji w procesie terapii logopedycznej? 

Liczne karty pracy stanowią praktyczną i doskonale przemyślaną, kompleksową pomoc w terapii logopedycznej. Zapraszam także do wysłuchania nagrania wideo z zapowiedzią numeru, dostępnego na stronie internetowej Strefy logopedy. Do gazety dołączono atrakcyjny graficznie plakat, którego treść obrazuje znaczenie rozumienia kontekstu. 

Na stronie www.strefalogopedy.pl zamieszczono dodatkowe materiały dydaktyczne. 

Autorka numeru:

dr Małgorzata Błądek-Kolatorska


Z wykształcenia doktor nauk społecznych w zakresie psychologii. Certyfikowany terapeuta Metody Krakowskiej. Od października 2020 r. adiunkt w katedrze psychologii Wyższej Szkoły Menedżerskiej w Warszawie. Obszary zainteresowań naukowych: psychologia rozwojowa, psychologia kliniczna dzieci i młodzieży, zaburzenia rozwoju, metody terapii zaburzeń rozwojowych, formy pracy z rodziną dzieci z zaburzeniami rozwoju. Autorka licznych publikacji.

 

RECENZJA NUMERU „GRANICE MOJEGO JĘZYKA WYZNACZAJĄ GRANICE MOJEGO ŚWIATA.” 

 

Znaczenie wybranych technik lewopółkulowych wspierających rozwój mowy i funkcjonowania poznawczego   Artykuł dr Małgorzaty Błądek-Kolatorskiej jest połączeniem wiedzy teoretycznej z praktycznymi rozwiązaniami i stanowi doskonały przewodnik dla osób pracujących z dziećmi z zaburzeniami rozwoju językowego i poznawczego. Autorka w jasny sposób przedstawia zagadnienia związane z lateralizacją funkcji półkul mózgowych i znaczenie lewopółkulowego przetwarzania informacji językowych. Stąd tak ważne są ćwiczenia wspierające te procesy. W niniejszym opracowaniu, czerpiącym  z doświadczeń Szkoły Krakowskiej, Autorka skupiła się na ćwiczeniach wnioskowania przez analogię i ujmowania relacji. W jasny i usystematyzowany sposób przedstawione zostały poszczególne rodzaje ćwiczeń i ich etapy z uwzględnieniem narastania stopnia trudności. Wyjaśnienia poparte są graficznymi przykładami, co ułatwia zrozumienie sposobu wykonywania danego zadania. Taka forma prezentacji umożliwia wykorzystywanie ćwiczeń lewopółkulowych nawet początkującym terapeutom. Autorka nie ogranicza się wyłącznie do technicznej strony ćwiczeń wskazując także na ich cel i znaczenie dla poszczególnych aspektów funkcjonowania językowego i poznawczego. Opracowanie to ma charakter uniwersalny i może służyć jako przewodnik logopedom, psychologom, terapeutom a także rodzicom w pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwoju. Przedstawione ćwiczenia mogą być wykorzystane w stymulacji i terapii dzieci z różnymi jednostkami diagnostycznymi i w różnym wieku.

dr Justyna Leszka

dr nauk humanistycznych, pedagog specjalny, logopeda, terapeuta
dzieci z zaburzeniami rozwoju. Certyfikowany Terapeuta Metody Krakowskiej. Adiunkt
na Wydziale Pedagogiczno – Artystycznym w Kaliszu Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Dyrektor Ośrodka Diagnozy i Terapii Dzieci z Zaburzeniami Rozwoju Fundacji na Rzecz Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym „Nowa Nadzieja” w Kaliszu. Od wielu lat prowadzi diagnozę i terapię dzieci z zaburzeniami rozwoju językowego, w tym z autyzmem i Zespołem Aspergera. Jako Terapeuta Metody Krakowskiej prowadzi szkolenia z zakresu Symultaniczno – Sekwencyjnej Metody Nauki Czytania i inne z zakresu terapii neurobiologicznej.


ZABURZENIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ A ROZWÓJ MOWY

ZABURZENIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ A ROZWÓJ MOWY
Sprawdź »