Cel: Utrwalanie prawidłowej wymowy głosek [s, z]. Wydłużanie fazy wydechowej. Doskonalenie słuchu fonemowego.
Dziś, tzn. 23 maja obchodzimy Światowy Dzień Żółwia. Święto ma na celu uświadomienie społeczeństwu konieczności ochrony wszystkich gatunków żółwi.
Onomatopeje w sposób naturalny i łatwy potrafią wyrazić otaczające nas zjawiska dźwiękowe. Są pierwszymi, naturalnymi słowami dziecka, powiązanymi z określonym znaczeniem. Dziecko wsłuchuje się w dźwięki otaczającego świata, a następnie próbuje je naśladować. Posługiwanie się wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi stanowi etap rozwoju werbalnych kontaktów dziecka z innymi ludźmi. Zabawy z wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi wyzwalają spontaniczne reakcje dziecka do nadawania sensu dźwiękom językowym. Onomatopeje występują we wszystkich językach świata. Są pierwszymi słowami małego dziecka, które pozwalają na komunikację werbalną z otoczeniem. Przez pewien okres funkcjonują w języku dziecka prawidłowo rozwijającego się. Następnie (około drugiego roku życia) są wypierane przez wyrazy słownikowe. Bardzo ważne i pomocne jest też stosowanie ich w terapii logopedycznej.
Zespół Dandy’ego-Walkera jako pierwsi opisali neurochirurdzy Walter E. Dandy oraz Arthur E. Walker. Zespół wiąże się z całkowitym lub częściowym zanikiem robaka móżdżku, torbielowatym poszerzeniem komory IV oraz poszerzeniem tylnej jamy czaszki19. Nieprawidłowa budowa anatomiczna tylnego dołu czaszki może powodować zaburzenia krążenia płynu mózgowo-rdzeniowego, a w konsekwencji rozwijające się wodogłowie obturacyjne, obserwowane w większości przypadków tego zespołu20. O postawieniu diagnozy decydują wyniki badań neuroobrazowych. Współczesna technika diagnostyki prenatalnej pozwala na wykrycie zaburzenia rozwoju już w życiu płodowym. Około 20. tygodnia życia płodu w badaniu USG można zdiagnozować poszerzenie układu komorowego, a później zmiany w budowie tylnej jamy czaszki21. Zespół Dandy’ego-Walkera to rzadka wada wrodzona. Występuje z częstotliwością od 1:25 000 do 1:35 000 porodów22. Według analizy częstotliwości występowania zespołu w aspekcie płci w różnych źródłach wyniki są niespójne. Niektóre badania podają, że prawdopodobieństwo wystąpienia zespołu jest takie samo u mężczyzn i kobiet. Inne badania wskazują na częstsze występowanie tego zespołu u kobiet23.
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [r] w wyrazach.Polecenie:1. Znajdź na ilustracji 12 ukrytych liter R lub r.2. Wytnij zamieszczone na dole strony słowa. Przyklej je w odpowiednich miejscach. Nazwij wskazane strzałkami przedmioty na obrazku.
Już w listopadzie, specjalnie dla naszych Czytelników odbędzie się darmowy czat na żywo! Juz teraz mozna zadawać swoje pytania!
W codziennym życiu zewsząd otaczają nas wysokie technologie. Coraz częściej sięgamy po nie również w edukacji i terapii. Niejednokrotnie nauczyciele, specjaliści i terapeuci zaczynają poszukiwać nowych dróg i metod prowadzenia zajęć. Chętnie sięgają po nowoczesne technologie po to, aby zajęcia miały bardziej atrakcyjną formę. W ostatnim czasie z konieczności niezwykle popularna stała się terapia logopedyczna online tzn. w formie spotkań zdalnych. W środowisku logopedycznym zauważa się coraz więcej specjalistów, którzy zaczęli korzystać z technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK), aby świadczyć swoje usługi terapeutyczne na odległość, wspomagać rozpoczęte działania czy utrwalać efekty dotychczasowej terapii gabinetowej. Zatem mitem staje się podejście, iż terapia logopedyczna online nie jest możliwa.
Obóz logopedyczny jest wspaniałym sposobem na kontynuację terapii podczas wakacji. Dziecko utrwala umiejętności zdobyte w trakcie roku szkolnego, a przy tym świetnie bawi się i poznaje nowe miejsca oraz kolegów.
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [r] w wyrazach i wyrażeniachPolecenie: Dopasuj nazwy części roweru. Wpisz słowa zawarte w chmurze w odpowiednie miejsca.
Zakończenie roku edukacji w przedszkolu czy szkole to okres podsumowania zajęć. Bardzo ważna jest opinia logopedy, która powinna zawierać podstawowe informacje związane z prowadzonymi zajęciami. Przed wakacyjną przerwą w terapii warto przygotować dokument, w którym logopeda wykaże osiągnięte cele terapii, przekaże sugestię dalszej pracy, ćwiczenia, zaznajomi rodzica w obecnym stanem jakości mowy dziecka.
Zapraszamy do obejrzenia nowego, certyfikowanego szkolenia o rotacyźmie. Autorką szkolenia jest pani Paulina Grzebalska - neurologopeda, logopeda, provider – terapeuta Johansen IAS, polonista, pedagog pracy.
Dnia 27 marca obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Teatru. Nie jest tajemnicą, że na pojęcie arteterapia składają się - sztuka i leczenie. Wciąż jednak za mało mówi się o stosowaniu tej twórczej mocy uzdrawiania do stymulowania rozwoju mowy i komunikacji.
To zagadnienie jest rozpatrywane głównie pod kątem nabywania i nauki języka przez dzieci. Sposób mówienia dorosłych, osób zajmujących się pielęgnacją i wychowywaniem małych dzieci w okresie niemowlęcym i wczesnym poniemowlęcym, jest zdecydowanie inny niż do starszych dzieci.
Mowa skierowana do maluchów jest mniej skomplikowana, komunikaty są prostsze, przez co i łatwiejsze w odbiorze. Co ciekawe, niektóre elementy takiego sposobu mówienia nie są zarezerwowane tylko i wyłącznie dla małych dzieci. Dorośli w podobny sposób komunikują się z:
Cel: Utrwalenie prawidłowej wymowy głosek [ś, ź, ć, ʒ́] w zdaniach i narracji. Doskonalenie umiejętnościukładania historyjki obrazkowej zgodnie z ciągiem przyczynowo-skutkowym.
Cel: Utrwalenie prawidłowej wymowy głosek [ś, ź, ć, ʒ́] w zdaniach i narracji. Doskonalenie umiejętnościsamodzielnego budowania zdań.
© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.