Cel: Przypomnienie różnych funkcji komunikacyjnych1. Refleksja nad tym, czy w codziennych komunikatach nie dominuje proszenie. Wdrażanie różnych funkcji komunikacji w codzienne życie.
Cel: Ustalenie, jakie znaczenie komunikacyjne niosą zachowania, wokalizacje/słowa i gesty ucznia. Ustalenie, co uczeń komunikuje swoim zachowaniem.
Cel: Wyrabianie systematyczności we wprowadzaniu nowych słów i codziennej nauce poprzez modelowanie.
Cel: Wprowadzenie w czytanie uczestniczące. Doskonalenie słuchania, czekania na swoją kolej, dokańczania, odpowiadania, nazywania, wybierania.
Cel: Zebranie jak największej liczby słów, które można modelować w danym kontekście, podczas wykonywania czynności.
Cel: Nauka modelowania słownictwa podczas aktywności, wizualne wspieranie rozumienia.
Cel: Modelowanie, wspieranie rozumienia komunikatów werbalnych, nauka dokonywania wyboru.
Cel: Wspieranie rozumienia, modelowanie nowych słów, wykorzystanie codziennej rutyny do uczenia.
Poznaj kilka naszych porad dla logopedów.
Rozwiąż wykreślankę. Znajdź i skreśl nazwy produktów związanych z AAC: aplikacji, baz symboli, programów, rodzajów znaków. Słowa ukryte są w poziomie, pionie i na skos (także od dołu do góry). Otrzymane z nieskreślonych liter hasło (wraz ze swoim imieniem i nazwiskiem) wyślij e-mailem na adres: [email protected] do końca bieżącego miesiąca. Wygraj atrakcyjne nagrody.
Cel: Utrwalanie wymowy głoski [r], poszerzanie zasobu słownictwa.
Cechy i umiejętności dobrego partnera komunikacyjnego
Cel: Poszerzanie zasobu słownictwa, utrwalanie wymowy głosek tzw. trzech szeregów logopedycznych, doskonalenie percepcji wzrokowej i koordynacji pracy oko-ręka.
Jednym z podstawowych praw człowieka jest prawo do komunikacji – wyrażania swoich potrzeb, myśli, idei, pragnień. Niestety nie każda osoba może korzystać z tego prawa. Trudno jednoznacznie określić, ile osób w Polsce nie ma szansy na bycie usłyszanym. Nie komunikuje się werbalnie i nie ma dostępu do narzędzi dających szansę na wyrażenie siebie. W środowisku rodziców i terapeutów nadal krążą błędne przekonania i mity związane z AAC, czyli wspomagającymi i alternatywnymi metodami komunikacji. Konsekwencją tego jest między innymi późny czas, w którym jest podejmowana konieczna interwencja logopedyczna. Ponadto bez możliwości skutecznego komunikowania się trudniej rozwijać inne umiejętności.
Komunikowanie to proces, który polega na wymianie myśli oraz na dzieleniu się informacjami, wiedzą i ideami. Poprzez użycie różnych środków, wywołuje określone skutki [1]. Istnieje kilka kategorii podziału komunikacji, jednak najbardziej popularnym jest rozróżnienie komunikacji werbalnej i pozawerbalnej. Obie formy nadawania komunikatów zazwyczaj występują razem i wzajemnie się uzupełniają [2].
Z artykułu dowiesz się:
© Wydawnictwo Wiedza i Praktyka
Czy chcesz otrzymywać powiadomienia o zmianach prawnych, webinariach i promocjach?
Wyrażając zgodę na otrzymywanie powyższych powiadomień, oświadczam iż zapoznałem/am się z Regulaminem usługi i zgadzam się na stosowanie jego postanowień.