Zapraszamy do udziału w szkoleniu pt. „Pacjent z zaburzeniem funkcjonowania stawu żuchwowo-skroniowego u logopedy” autorstwa Anny Karaś. Specjalistka szczegółowo omawia następujące zagadnienia: budowa stawu skroniowo-żuchwowego; mechanika ruchów mięśni żujących; narząd żucia i układ stomatognatyczny; wady zgryzu; wpływ zgryzu na narząd żucia; bruksizm, clenching; objawy dysfunkcji w obszarze czaszkowo-żuchwowo-kręgosłupowym. »
Głoska [r] pojawia się w rozwoju mowy najczęściej w 5.–6. roku życia dziecka. Często uznawana jest przez logopedów za jedną z trudniejszych, jeśli nie najtrudniejszą do wywołania. Niekiedy jednak już pierwsza próba uzyskania tego dźwięku mowy kończy się powodzeniem. Jest to zależne między innymi od sprawności aparatu artykulacyjnego i dopasowania metody wywoływania do potrzeb i możliwości pacjenta. Z artykułu dowiesz się: Jakie są możliwe wadliwe formy realizacji głoski [r]? Jakie rodzaje rotacyzmu (reranie) właściwego wyróżniają różni badacze? Czym są reranie trwałe i nietrwałe? Jakie jest możliwa nieprawidłowa wymowa głoski [r]? »
Dzieci z mutyzmem wybiórczym często przejawiają dwoistą naturę, tzn. w miejscu występowania zaburzenia są przygaszone, zalęknione, wycofane, niekiedy wręcz zamrożone, natomiast w środowisku, w którym czują się bezpiecznie, stają się głośne, rozgadane. Różnica w funkcjonowaniu dzieci nierzadko jest powodem, dla którego rodzicowi trudno uwierzyć w zgłaszane przez nauczycieli i specjalistów trudności komunikacyjne dziecka. W diagnozie pacjenta z mutyzmem wybiórczym bierze udział szereg specjalistów, w tym psycholog, logopeda, nauczyciele dziecka oraz psychiatra dziecięcy, który stawia ostateczną diagnozę. Z artykułu dowiesz się: Jak skonstruować plan terapii dziecka z mutyzmem wybiórczym? Co dogrywa kluczową rolę w diagnozie? Jaki jest cel diagnozy formalnej dziecka z mutyzmem wybiórczym? Z jakich etapów powinna się składać diagnoza formalna? »
Zespół Retta to rzadkie i ciężkie zaburzenie neurorozwojowe o podłożu genetycznym. Powoduje u chorego zaburzenia psychiczne, behawioralne i fizyczne. To choroba, która dotyczy głównie dziewczynek. Jej pierwsze subtelne symptomy pojawiają się dopiero po ok. 6. miesiącu życia dziecka i z czasem zaczynają przybierać na sile. U osób z zespołem Retta (RTT) zaburzone jest funkcjonowanie mózgu, rdzenia kręgowego oraz systemu nerwów i komórek, które są odpowiedzialne za przekazywanie wiadomości między nimi a resztą ciała. Z artykułu dowiesz się: Czym jest zespół Retta? W jaki sposób zmienia się obraz choroby? Jaka jest epidemiologia występowania zespołu Retta? Jak rozwija się mowa u osób z zespołem Retta? Czy zespół Retta diagnozuje się głównie u dziewczynek? W jakim stopniu RTT wpływa na jakość życia chorego? »
Niepełnosprawność intelektualna objawia się obniżonymi możliwościami przystosowawczymi, adaptacyjnymi do środowiska, poznawczymi, a także komunikacyjnymi. Nie stanowi żadnej określonej jednostki chorobowej, ale jest niejednorodną grupą zaburzeń o różnej etiologii, obrazie klinicznym i przebiegu [1]. Z artykułu dowiesz się: Czym jest niepełnosprawność intelektualna? Jakie są przyczyny niepełnosprawności intelektualnej? W jaki sposób diagnozuje się niepełnosprawność intelektualną? W jaki sposób niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym wpływa na rozwój komunikacji? »
Komunikowanie to proces, który polega na wymianie myśli oraz na dzieleniu się informacjami, wiedzą i ideami. Poprzez użycie różnych środków, wywołuje określone skutki [1]. Istnieje kilka kategorii podziału komunikacji, jednak najbardziej popularnym jest rozróżnienie komunikacji werbalnej i pozawerbalnej. Obie formy nadawania komunikatów zazwyczaj występują razem i wzajemnie się uzupełniają [2]. Z artykułu dowiesz się: Co to jest komunikacja pozawerbalna? Jakie rodzaje komunikatów niewerbalnych wysyła człowiek? Jakie podstawowe emocje wyrażane są w sposób niewerbalny? W jaki sposób przeżywane emocje uwidaczniają się w wyrazie twarzy? »
Wcześniactwo nie jest przyczyną tego, że dziecko nie mówi. Kalendarz rozwoju mowy jest dla wszystkich dzieci taki sam, ale rzeczywiście dane naukowe dostarczają nam informacji o tym, że dzieci przedwcześnie urodzone mogą doświadczać większych trudności w zakresie rozwoju mowy i umiejętności komunikacyjnych. Z artykułu dowiesz się: Czym jest wiek urodzeniowy a czym wiek korygowany? Jak obliczać wiek korygowany? Dlaczego rozwój mowy dzieci urodzonych przedwcześnie może przebiegać z opóźnieniem? Czy badanie logopedyczne wcześniaka różni się od badania dziecka urodzonego o czasie? »